Сајт за наставнике биологије


За сада вам дајемо утиске са градског такмичења из биологије одржаног у Београду. Нисмо могли раније јер су оба београдска уредника овог блога била ангажована као председници комисија за прегледање радова, а потом и као чланови комисије за жалбе. То нам је додуше дало и могућност да саберемо утиске колега, али и чујемо замерке и сугестије у вези са тестовима. Ево их:

Пети разред:
Највећа замерка ове комисије је у вези са 15. задатком, где је било потребно одредити типове појединих биљних органа, гледајући слику. Фотокопија текста је била таква да је слика била веома лоша, толико да је практично било немогуће одредити тип листа. Неке колеге су дале примедбу и да је у 17. задатку плодник на слици цвета био нејасно обележен, тим пре што је био у питању потцветни, неуобичајени плодник.

Шести разред:
Шестаци су веома лоше одговорили на прво питање, без обзира колико у укупном збиру имали бодова, што значи да су ту били генерално лоши. Такође, нису уписивали минусе у табелу у 15. задатку, без обзира што је захтев у задатку био јасан. У задатку са Веновим дијаграмом, ђаци су пожељан одговор (Е) понављали у сваком кругу, уместо да га упишу у пресек сва три круга. Комисија је све ово признавала, тим пре за други задатак, јер захтева више познавање математике, него
биологије. Највећи проблем је био у 17. задатку јер је требало обележити шест типова пераја рибе, а предвиђено је да се бодује само пет. Комисија је давала максималан број бодова и за пет тачних одговора.

Седми разред:
Највећи проблем је био у 17. задатку, где је захтевано ређање појмова, а била је једна кућица вишка. Комисија је проблем решавала на лицу места. Сличан, али мањи проблем са вишком кућица је био и у укрштеници за девети појам. Решавано је на исти начин, а у корист ђака. Као и у шестом, и седмаци су показали основно непознавање Веновог дијаграма.
У глобалу, грешили су више на лакшим питањима. Што се наставника тиче, највећу замерку су дали управо Веновом дијаграму, с обзиром да су поједине колеге тврдиле да се масти варе и у желуцу. Комисија је затражила помоћ са факултета и добили смо следећи одговор; заиста је тачно да у желуцу постоји некаква липаза, али за емулговане масти и то је заправо веома ново откриће. Ово је пресудило да се као тачно решење вреднује и ако су ђаци уписивали слово А (које је означавало масти) у пресек између скупова за црева и желудац. Такође, примедба је дата и на 11. задатак; наиме, у кључу је дат одговор да је тврдња тачна, а требало је да буде нетачна. Ово је довело до тога да су сви тестови ревидирани, те су неки ђаци ипак добили два бода, али је било много и оних који су их изгубили.

Осми разред:
Једини проблем за осмаке је био заправо кључ, који није предвидео у 12. питању да је „уљез“ и орао брадан (среће се у литератури да је ишчезао). Слика у 13. задатку, по мишљењу неких колега, није била јасно обележена.

Углавном, макар у Београду, седми разред је изазвао највише реакција, највише примедби и касније се показало, и највише жалби.

Основна школа „Раде Драинац“, домаћин такмичења, истакла је спискове на линку http://osradedrainac.edu.rs/?q=content и то су сада коначне листе. За сваки случај дајемо их и ми, а врло ускоро ћемо вам доставити и тестове, таман да се подсетите шта је све ту било. Награђенима, али и свим учесницима честитамо.

Коментари на: "Градско такмичење из биологије 2012. – за сада" (68)

  1. Biozhel рече:

    Kao ornitologa, interesuje me kako je glasilo pitanje za bradana?

    • Није било посебног питања за брадана. Набројано је било неколико врста, међу којима и та птица и било је потребно пронаћи “уљеза”. Уљез је била дивља свиња јер не припада угроженим врстама.

      • Biozhel рече:

        Hvala na odgovoru. Ta pitanja sa vrstama uljezima mi se ne sviđaju jer ih nikad ne pogodim pošto za svaku vrstu može da se nađe neka osobina po kojoj se razlikuje od ostalih navedenih.

      • Да, таква питања морају да имају врло прецизан критеријум и да одабир појмова никако не укључује друге критеријуме.

  2. Овако се то ради, колега! Досадило ми већ само да слушам колеге како коментаришу тестове и шта је било неправилно, дан-два се дигне халабука и на крају тресла се гора, родио се миш! – ником ништа, а следеће године поново! Можда се и србисти напокон одваже да кажу јавно своје мишљење о тестовима, нарочито за 7. и 8, који су последњих година такви да врло мали број ученика прође и оде у Тршић, као да се организаторима не мили већи број деце!

    • Колеге, колеге, има нас више, није само Методичар аутор блога, иако је бубамара чест мотив. Методичар је само извршилац. :)

      Биће времена и за критику колега, полако. :) Спремамо записник са градског актива који смо одржали док су ђаци попуњавали тестове. Поента је да је ипак потребно више колега да би се било шта постигло. Дакле, слажемо се, Мајо. :)

  3. Matovic Vladimir рече:

    Smatram da je cilj takmicenja popularizacija biologije.U nekim okruzima nema kvalifikovane dece za republicko takmicenje.Smatram da treba spustiti crtu na max 80 bodova pogotovo za 8 razred,da bi jedan solidan broj kvalitetne dece ucestvovao na republickom i dosao u Beograd.

    • Ми немамо такву информацију (да ће бити спуштања критеријума), а ако будемо ишта сазнали, јавићемо.

    • U nekim okruizma kao sto je primer Novi Sad ima samo jedno dete sa 81 poenom. Ja stvarno neznam sta su postigli ovakvim testovima – da pokazu deci koliko neznaju, iako su to sve kvalitetna deca koja su uspela da se plasiraju na okruzno takmicenje. Znaci na republickom takmicenju bice manje od 10 osmaka.

      • Ми мислимо да се сигурно није показало да деца не знају, без обзира на број освојених бодова. Велики је успех уопште доћи до окружног такмичења и према нашем мишљењу, као њихових наставника, квалитет уопште не може да се доведе у питање.

  4. a kada ce biti objavljene i rang liste za ostale regione ?

    • Зависи како за који, то већ зависи од тога до којих спискова можемо да дођемо. У сваком случају ћемо се трудити.

  5. Da li će, nakon ovih izmena u ključu, biti ponovo pregledani testovi u svim okruzima?

  6. Milica рече:

    Koja mesta idu ne republicko takmicenje?

  7. Тестови за 5-ти и 7-ми разред су очигледно били претешки када нико није освојио I место. Зар се критеријум награђивања не прилагођава резултатима? Какво је то такмичење када нико није освојио I место. То му дође као да нико није освојио златну медаљу већ су подељене само сребрне и бронзане. Сматрам да то није стимулативно за децу.

    • Мислимо да је ово врло аргументована критика. Пошто је наш блог веома посећен, верујемо да ће ово прочитати велики број колега и подржати. Уколико се покрене иницијатива као што смо причали на активу у Београду (ускоро објављујемо записник), за следећу годину могуће је много тога променити у пропозицијама.

      • To je kasno. Zasto kazniti decu osmake kojima je to zadnja prilika da osvoje neko od prva tri mesta i da tako dobiju dodatne poene za upis u srednju skolu.

      • Ми не можемо више од овога, а не можете очекивати од неколицине наставника да реше проблем. Још једном истичемо потребу за бољом организацијом наставника по активима и више тимског рада.

  8. Da li je tacna informacija da se u Beogradu nije radilo 14.pitanje?Ako je tako zaista nema smisla,odakle onda prvoplasiranom 99 bodova?I sta mi iz unutrasnjosti da radimo kad nemamo fakultet i nemamo kome da se obratimo na dan takmicenja?!Razumem da ko radi taj i gresi,ali da li neko od organizatora vrsi kontrolu testova i kljuceva, s obzirom da se greske desavaju na svim nivoima takmicenja,a imaju rekla bih dovoljno vremena da vise puta prekontrolisu sve testove.Krajnji nemar i neodgovornost,da ne spominjem forsiranje samo jednog izdavaca udzbenika koji se i prosle i ove godine odvija preko testova.Vama sve pohvale za sajt,ove kritike idu na racun organizatora.

    • Сва питања су се радила, а то можете да видите и у овом чланку где смо дали преглед ситуације с лица места, што би се рекло. За питања за осми разред нисмо консултовали факултет, јер није било потребе, али разумемо шта питате. Зато је веома важно да се оствари комуникација између свих наставника у Србији, па је и овај блог једна од идеја. Речено је да ће тестови свакако бити ревидирани на факултету. Хвала на комплименту за блог.

  9. Mislim na 14.pitanje u 8. razredu

    • Mom sinu na 15. pitanju nije bio odstampano potpuno pitanje vec ovako “Представљају природне ресурсе за одрживо” i sta sad ko je kriv? Mogao je da prodje na republicko a nije. Stvarno bruka i pitanje kako niko iz unutrasnjosti nije imao vise od 91 poen. Sta to znaci da su deca iz Beograd mooooogo bolja ili bolje rade vezice i bubice?

      • Не знамо шта вам то значи, али као што је Ваш син Ваше дете, тако су и та деца о којима тако пишете нечија деца. Веома верујемо да се Вама првој, Цацо, не би допало да неко тако пише о Вашем детету. Они нису били мнооого бољи, већ за свега неколико бодова. То се дешава и нико ту није крив, јер успех на такмичењу одређује много тога. Везице и бубице нећемо да коментаришемо, јер сложићете се, то није у оквиру коректне комуникације, али да ли ће и колико ће неко бити успешан зависи од уложеног рада, колико је некоме неко градиво „легло“, као уосталом и сама питања, колики је утицај треме и уопште притиска, да ли је детету добар или лош дан, да ли је здравствено добро (дешавало се и да им припадне мука и свашта нешто)… Дешавају се и незгоде типа да се нешто није добро ископирало, на пример, али постоје комисија за прегледање, као и жалбена комисија. Наравно да нико ту није крив, али на тај проблем свакако да може да се укаже.

      • Vas sin je mogao da problem prijavi dezurnom nastavniku,za vreme izrade testa. To je uobicajena procedura kod takvih situacija…

  10. Milica рече:

    Da li je moguće da za se spuste sad kriterijumi za takmicenje koje je juce odrzano?

    • Ранијих година се понекад дешавало, а да ли ће не знамо. Ми обећавамо да ћемо пратити ситуацију и известићемо правовремено.

  11. kakvo je to republicko takmicenje ako na nemu njemu nema ni 100 djaka iz jednog razreda … ali zaista slika u 14. zadatku je bila veoma losa i pored tog zadatka mislim da je trebao da se izmeni i zadatak sa ugrozenim vrstama :)

    • Како да се измени? И који задатак, с обзиром да је било најмање два која су у вези са угроженим врстама?

  12. bluebirdie5 рече:

    Evo, napokon i ja da ostavim svoj komentar. Osvojila sam trece mesto ali nisam prosla. Nije vazno, nisam se nesto bas mnoo pripremala. Planiram da sledece godine budem mnoo ozbiljnija. Da je test bio tezak govori i cinjenica da niko ije osvojio prvo mesto i da je relativno malo djaka proslo – sa 92 i 91 bodom. Ima nas dosta koji smo osvojili trece mesto ali ima i dosta onih koji su se kuci vratili “praznih ruku”. To bi bila neki komentar u vezi sa resenjima. Da predjem na sam test.
    Prvi, drugi, treci i cetvrti su bili laki. Bilo je potrebno samo nauceno gradivo a ja mislim da bi bila dovoljna stara zavodova knjiga. Peti je smesan. Cini mi se da je II deo (6,7,8,9,10,11) bio nesto komplikovaniji. Tome doprinosi i moja zamerka na 11. pitanje: Kakve veze imaju dzinovske papratnice i Australopitekus? Trazili smo odgovor nastavnica, moja drugarica i ja ali nismo uspele da ga nadjemo. U redu, shvatam traze povezivanje 5.(biljke) i 7.(covek) razreda. Ali, koliko ce se ucenici secati toga? Mi smo generacija koja nije isla u petom na takmicenje i koja na maturskom ispitu polaze samo srpski i matematiku. Meni je ocigledno da se toga retko ko seca. Bar sam ja te papratnice preletela i pitanje je kako sam to tada naucila(ako sam uopste i ucila). U redu bi bilo da je neko povezivanje gradiva ali pamcenje perioda? Po mom misljenju dovoljna je bila istorija u 2 za sve moguce i nemoguce godine. Sve ostalo je do 15. u redu, s’ tim sto se u 14. mozda malo trazi neka opsta kultura da od prilike znamo kako izgledaju ti starosedeoci. Hocu da kazem, da nema potrebe za nekim posebnim ucenjem jer sam ih ja razvrstala po logici i geografiji pa sam uradila tacno. 15. je potpuno nejasan. Opet povezivanje ali je ovoga puta u pitanju kombinacija matematike i biologije. Posto matematiku imamo na maturskom, recimo da nam je ovo i vise nego potrebno za ispit. Venovi dijagrami, na svu srecu sam ih uvek razumela i to je jedna od oblasti koje najbolje znam iz matematike. Kada sam prvi put radila zadatak nisam na to gledala kao skupove i njihove preseke pa sam stavilo svako slovo u po jedan krug (kao masti iz resenja). Kasnije razmisljam, zasto krugovi i shvatim da su to Venovi dijagrami. Pogledam da postoje preseci i setim se da se odredjena materija ne vari samo na jednom mestu u organizmu, Ostalo je bilo lako a mislim i da je tacno uradjeno.
    16. je po mom misljenju bio pomalo konfuzan. Kao prvo, navikli smo da je broj hromozoma 46 ali je ovo neka druga vrsta u pitanju a ne covek. Kao drugo, zar za mejozu nisu potrebne dve polne celije sa haploidnim(n) brojem hromozoma? Ovde je data samo jedna. Ali osto je u pitanju mitoza, na neki nacin je to izgledalo kako se od telesne dobijaju 4 polne celije sto je meni malo cudno. Bolje bi bilo neko konkretno pitanje jer mi stvarno malo glupavo deluje da od jedne vrste celija nastanu druge. Doduse, ja nisam nastavnica pa je ovo neko moje oskudno znanje ali mogle su da idu posebno mitoza a posebno mejoza. Kod 17. je bio kvadratic viska. Nama rekose tamo da na testu nema gresaka. Ali ti dezurni nastavnici nisu sigurno nastavnici biologije tako da im ne zameram. Ostalo je klasika sem sto je u uksrtenici takodje bio kvadratic viska u ukrstenici pod 9. Ja sa stavila kao Homo S. Sapiens pa je moj odgovor bio s.sapiens. Da li su ga priznali, nemam pojma.
    Znam da je ovo podugacka analiza ali imam problem da skratim kucane “radove” tako da mi nemojte zameriti. :)

    • Анализа је феноменална и пример како анализа треба да се ради! Браво и честитамо на освојеном месту, што је изузетан успех. Уверени смо да ће следећа година бити боља. Не одустај никако, јер квалитет мора да дође до изражаја, а ти га имаш.

  13. Jasno je meni da će na fakultetu revidirati testove učenika koji su se plasirali na republičko! međutim, radi se učenicima kojima nisu priznata 2 boda na 11. pitanju u testu za 7.razred. I I to vrlo važna 2 boda koja nekog možda vode i na republičko takmičenje. Tačan odgovor je N, a po ključu je T. Mislim da su deca ovim oštećena.
    Zatim, šta znači da je u Beogradu komisija rešavala problem na licu mesta i u korist učenika. Mi svi radimo uvek u korist učenika, ali to onda važi za sve učenike.Po mom mišljenju, liste koje su izašle u nedelju, odmah nakon takmičenja nisu verodostojne, s obzirom da nije vršen ponovni pregled testova. Znamo da na ovom nivou takmičenja jedan bod znači mnogo. Kao prosvetni radnik, smatram da je ovo vrlo neozbiljno!!!!!!!

    • Зато као просветни радник имате могућност да урадите нешто конкретније. Наш предлог је да контактирате домаћине и школске управе и да тестове оних ђака којима би један или два бода значило, уз аргументовано пропратно писмо, пошаљете на факултет заједно са победничким тестовима и тако проверите да ли би се ти ђаци ипак пласирали. Овим можете само да добијете, а ђаци не би били оштећени. То је једино што можемо да Вас саветујемо, а не верујемо да би то био проблем јер таквих радова нема много, макар у Београду није било.

      Написали смо да је комисија за седми разред решавала проблем на лицу места и у корист ученика, јер су нам чланови комисије тако рекли и немамо разлога да сумњамо у колеге. Нису могли да нам кажу конкретније јер су признавани сви тачни редоследи, а пошто је била кућица вишак, јасно вам је да је могућих тачних одговора било више.

  14. Hvala Vam na odgovoru, ali ovo treba rešavati na republičkom nivou a ne kao pojedinci.
    Učenici su, upravo iz ovih razloga, ne motivisani za učešća na takmičenjima narednih godina. Hvala još jednom!

    • Немојте погрешно да нас схватите, јер одговор је заправо био упућен свим колегама ван Београда. Аутора блога нема много и реално немамо увид у оно што се дешава у свим окрузима (а и како бисмо могли, немамо ингеренције, јер смо само наставници), а немамо ни овлашћења да било шта покренемо. Једини начин је да делују сами наставници по окрузима или преко школа домаћина или преко својих школских управа. То је једини савет који можемо да дамо или боље речено оно што бисмо ми урадили. Слажемо се да акције не треба да буду на појединцима, али некада, и сами знате, појединци учине више од институционализованих машинерија.

  15. tamara98 рече:

    Ucestvovala sam na ovom takmicenju,ucenica sam sedmog razreda.Mogu samo da Vam kazem da taj visak kucica moze i da zbuni.Sigurna sam bila da je u onoj ukrstenici bio odgovor homosapiens ali kvadratic viska i sta sad?Napisala sam homosapijens i ne znam da li je to priznato.Ali to mi je oduzelo malo vise vremena jer sam bila zbunjena.Mislim da ubuduce ne bi trebale ovakve stvari da se desavaju,kao ni greske u kljucu.Trebalo bi pre pocetka takmicenja proveriti testove.Vama sve pohvale za sajt.Iskreno,prvo sam ovde videla rezultate takmicenja jer na sajtu skole Rade Drainac nisu ni postavljeni bas na vidno mesto.To je trebalo,po mom misljenju,da bude glavna vest tog dana.

  16. Da li znate kada će biti objavljen konačan spisak učenika koji su se plasirali na republičko takmičenje? Treba se spremati, a ovo unosi nervozu.

    • Заиста не знамо ни када ће ни да ли ће. Уколико се објави, претпостављамо да ће то бити на сајту Биолошког факултета у Београду (линк са десне стране блога), а ми обећавамо да ћемо пратити ситуацију и известити. За сада знамо да се пласирају седмаци и осмаци који су освојили 91 и више бодова.

  17. Naravno da moji komentari nisu kritike na Vaš rad! Prosto, imamo potrebu da skrenemo pažnju na situacije koje se ponavljaju svake godine. Niko nije osporio rad komisija, zamerka je samo na informaciju da su negde vršeni ponovni pregledi testova zbog korekcija koje ste naveli u utiscima sa takmičenja. Zbog toga se javljaju liste koje su korigovane u odnosu na preliminarne rezultate. Dakle, ako fakultet revidira testove, onda neka to budu svi testovi koje su učenici radili. Vama hvala za rad na ovom blogu, najiskrenije! Pozdrav!

    • Biozhel рече:

      Podržavam. Ovako me podseća na naše pismene ispite na fakultetu, gde ako smo položili, nismo smeli da pogledamo svoj rad (??!!) a ako smo pali onda jesmo.???? Bar na jednom ispitu sam dobio manju ocenu jer sam dobio slično pitanje na usmenom a nisam znao da sam pogrešno naučio.

    • Ми захваљујемо на комплименту, а обећавамо да ћемо проблем изнети на активу и уколико се колеге прихвате рада на предлогу правилника за идућу школску годину, заузећемо став да се и овај проблем предвиди и реши.

  18. Do sledeće godine, ovi učenici su srednjoškolci! Hvala!

    • Знамо, али ће се нешто променити макар за ове који ће и даље бити основци. Није искључено и да ће средњошколци имати боље услове, што ће значити ипак и садашњим осмацима.

    • Slazem se poigrali ste se sa osmacima. Ta deca su se nadala prolasku na republicko takmicenje i osvajanju dodatnih poena za upis u srednju skolu. Bas se na “lep” nacin promovise biologija i takmicarski duh.

      • Ми се нисмо поиграли ни са ким. Пошто вероватно нисте просветни радник, а и за све друге који нису упућени, болдоваћемо: Ми смо само наставници који имају жељу да учине нешто за побољшање статуса наставе биологије и комуникације међу наставницима. Ми не организујемо такмичење. Такмичење организује Српско биолошко друштво у сарадњи са Министарством просвете. Што се овог овде посла тиче, ми се не играмо, већ веома озбиљно радимо посао који је у потпуности волонтерски. Не можемо и не очекујемо да ће нам људи због тога рећи хвала, али очекујемо да се распитате или прочитате нешто о нама пре било каквих критика.

  19. tamara98 рече:

    Objasnite mi molim Vas kako je moguce da se konacna rang lista za sedmake u Beogradu ovako promeni posle konacne rang liste.Ja posle ovoga sumnjam u regularnost ovog takmicenja,i zelim da vidim svoj test,jer mi je 23.receno da su rang liste konacno i ne mozemo vise da se zalimo.Sta se desilo za ovih nekoliko dana ne znam,samo na sajtu skole Rade Drainac je sada druga situacija.Sramotaaaa

    • Ово је ревизија радова на факултету, која је најављена на самом дану градског такмичења, а у записнику актива објашњено је зашто ће се радити. То је информација коју ми имамо, а треба нагласити да се тада нити један од многобројних присутних колега није огласио поводом тога.

      • tamara98 рече:

        Hvala Vam na odgovoru,i na trudu.Hvala Vam na svemu sto radite!Mnogo volim biologiju,malo sam razocarana ovim takmicenjem,ali sad sta je tu je,verovatno cu sledece godine na neka druga takmicenje,ali naravno biologiju i dalje volim,nije sve u takmicenju.U subotu idem na republicko iz geografije,do sada je sa tim takmicenjima bilo sve ok,nadam se da ce tako biti u subotu.

      • Morala sam ovde da odgovorim da kritike nisu upucen vama vec organizatoru takmicenja.

      • Тамара, као што си и сама видела, разлога за разочарење нема. Идемо даље и желимо ти успех од срца!

        Цацо, разумели смо да сте критике упутили нама, али је сада неспоразум разјашњен! Све је у реду, а надамо се да ће Вам се допасти најновија вест на нашем блогу.

  20. tamara98 рече:

    Prolaz na republicko imaju svi sa 86 poena i vise,objavljeno je na sajtu skole Rade Drainac.
    Idemo dalje!

    • Тамара, хвала на информацији, одмах ћемо објавити!

    • Drago mi je ako su spušteni kriterijumi, ali ja nisam nigde našao tu informaciju na sajtu škole! Da li isto važi i za osmi razred?

      • Да, важи, а вест смо објавили и ми, са све линком ка делу сајта школе где то и пише.

  21. tamara98 рече:

    Ostaje nam samo da se nadamo da ce republicko takmicenje proteci u najboljem redu.

  22. Ucenica рече:

    Zasto se ne prolazi na republicko sa 85 bodova? Taj jedan bod falio je ucenicima i za trece mesto, a i za plasman. a doprineo bi i vecem broju ucesnika na republickom.

    • Negde je morala da se povuče crta. Isto tako bi moglo da se postavi pitanje zašto ne sa 84, 83, 80… Uvek bi falio taj jedan bod. Žao nam je što đaci sa 85 bodova nisu prošli dalje, ali makar su ostvarili lep uspeh.

  23. Da li su se juče ponovo pregledali testovi učenika od 80 bodova pa naviše u svim okruzima i ako jesu da li će biti postavljen “novi” ključ da možemo da ga pogledamo? Da li će testove pregledati i na Biološkom fakultetu još jednom?

    • Знамо да ће тестови на факултету бити ревидирани. Даље не знамо ништа док не добијемо нове информације.

Оставите одговор

Облак ознака

Прати

Добијте сваки нови чланак достављен у ваше поштанско сандуче.

Придружите се 457 других пратиоца

