Сајт за наставнике биологије

Годишњи планови


Да не испадне како вам стално налазимо посао, овај пут смо урадили посао за вас. Заправо нисмо баш у потпуности, али идеја и јесте да свако од нас буде посебан и да има нешто „своје“. Ради се о годишњим плановима за наш предмет. Два београдска уредника овог блога вам дају текстуални и табеларни део за сваки разред, који ће вам, можда, бити помоћ да направите сопствене планове, а прилагођене вашем начину предавања, избору уџбеника, локацији ваше школе и њеној опремљености. Зато су документа и рађена у ворду, како бисте лако могли да унесете измене. Наши планови вероватно нису најбољи могући, али јесу детаљни и садрже све оно што се очекује да садрже (а и рађени су према прописаним плановима).

Надамо се да вам је ово било од помоћи, тим пре што није лаган посао написати годишње планове. Додуше, данас ипак лакше него некад, јер нам технологија (очигледно) олакшава посао. И не само то; она је, чак и законски, постала пожељна. Један од предуслова, а и неколико услова за стицање звања наставника, управо је познавање рада на рачунару и његово коришћење у настави. Попут нас, и иноземци имају нова искуства са технологијом и ево шта о томе каже наставник који је од скоро постао директор:

Edutopia: How the iPad Can Transform Classroom Learning

Заправо, у иностранству то иде дотле, да су школе, увидевши да 70% тинејџера има мобилне телефоне и да их здушно користе, одлучиле да им мобилни телефони буду наставно средство. 🙂 Како то изгледа, можете прочитати у следећем посту:

Blogging about the web 2.0 connected classroom: So… you wanna start texting

И када причамо о технологији, не можемо да не поменемо тзв. паметну таблу. Верујемо да има наставника који би ово наставно средство назвали ултимативним, али и огромна већина – недостижним. 🙂 Па ипак, иноземци, који имају искуства са овом таблом (наравно), не мисле једногласно да је ово наставно средство и добро. За крај, представљамо вам супротно мишљење, а које аргументовано износи разлоге зашто паметна табла и није паметно решење. Очигледно, за интерактиван и квалитетан рад није довољно само притискати дугмиће (или у овом случају екран). 🙂

The 21st century teacher: Why the smart board may have been a dumb choice

Коментари на: "Годишњи планови" (19)

  1. Mirjana Lazic рече:

    Hvala za planove. Imate li i za Cuvare prirode za 6.razred?

    • Нема на чему, а чуваре, нажалост, немамо. Уколико будемо нашли нешто корисно у вези са тим, објавићемо.

  2. Planovi su odlicni! Blago nama sa Vama 🙂 Pozdrav za sve biologe!

    • Хвала, трудимо се да будемо од користи, а припремљено је још материјала за наредне дане истих таквих, као што је прича о иницијалним тестовима, пројектима, конференцијама, конкурсима… Хтедосмо рећи, пратите нас и даље. 🙂

  3. Biozhel рече:

    Pročitao sam samo osmi razred. Imam pitanja: 🙂
    1.Zašto samo četiri od predloženih osam kontrolnih?
    2.Kako se određuje kojih četiri?
    3.Da li su biološke sveske fizički predmeti (kao što sam ja pravio kao djak) sa papirićima zalepljenim oho lepkom, ili su fajlovi sa kopipejstovanim stvarima sa interneta?
    4.Da li se biološke sveske pregledaju ili ih učenici prave radi ličnog zadovoljstva?
    5.Gde đaci nalaze časopise i koje?
    6.Jako mi se sviđaju terenski radovi i vežbe 🙂 Da li ih svi đaci rade?
    7.U koje doba godine se izvode?
    8.Ovo „zalasci sunca“ mi je nejasno (mislim, znam da se radi o prelamanju svetlosti u zagađenom vazduhu, ali bismo na to potrošili otprilike tri sekunde).
    9.Pominje se radna sveska za sedmi razred, to treba izmeniti.

    • Ево одговора:
      1. Зато што је четири горња граница колико је у реду дати ђацима, судећи према досадашњој пракси из предмета који годинама имају посла са контролним задацима (математици и српском језику), а и не треба заборавити да ће сада контролне задатке (или тестове, свеједно) давати и других четири наука. Када се све сабере, нереално је очекивати да ђаци на биологији имају чак осам.
      2. Наставнику је остављено да тестира области које сматра значајнијим, а у складу са сопственим радом (не радимо сви исто) и наравно, стандардима.
      3. Мисли се на праве свеске, али ако се ђак досети да направи онлајн издање, треба га подржати.
      4. И о овоме би одлучивао наставник. Прегледање радне свеске је тек констатовање да некакав труд постоји, што би се наградило неким плусићем.
      5. У библиотекама, књижарама, па чак и киосцима, а доступна су и нека онлајн издања. Знамо и да СБД има неких публикација.
      6. По плану би требало. Неке теренске вежбе су „резервисане“ за додатну наставу – истраживачке радове и пројекте.
      7. Онда када је лепо време. 🙂
      8. Ефектних три секунде. 🙂
      9. Не треба, јер и за седми разред је предвиђена радна свеска, баш као и за сваки други. Ако је грешка да у осмом пише седми, то је лако исправљиво. 🙂
      Ето, надамо се да си задовољан одговорима.

      • Biozhel рече:

        Da, zadovoljan sam, na osam stavki sam i mislio da će biti takvi odgovori 🙂
        (sem ove prve, tu sam mislio da je odgovor da je pregledanje osam kontrolnih preveliki utrošak vremena. Ali ja bih ipak planirao svih osam kontrolnih jer mi je zabavno da ih pregledam.)

        Malo zazirem da će đaci uzimati časopise (ili čak knjige) iz biblioteke i seckati ih radi pravljenja sopstvenih kreacija. Tu im treba odmah objasniti da je knjiga svetinja, a da biblioteka služi svima pa i onima koji uzmu nešto u ruku nekoliko godina kasnije, i da ne treba da nađu rupu na sredini stranice. Časopise koje sam kupiš na kiosku je OK seckati, ja i danas imam kesu materijala iz ZOVa kad sam bio đak.

      • Из неких часописа ће копирати, друге ће користити за писање сопствених закључака, а треће ће сећи (ако баш морају). Ипак, прво што иде прво је да поштовање према књизи и билиотеци треба већ да имају изграђено када ми почнемо да им предајемо. Један такав важан став мора да се стекне већ код учитеља, баш као и навика да библиотеку посећују редовно. Ако ми биолози треба то да их учимо, то значи да са нашом школом нешто заозбиљно није у реду.

  4. dali je neko napravio dnevne pripreme za nastavu ucenika osnovnih skola i dali se negde mogu naci na sajtu

    • Таквих припрема сигурно има, али тешко да могу да се нађу на интернету. Међутим, знамо да поједине, ако не и све, издавачке куће нуде приручнике за наставнике са таквим припремама. Неке од њих дају и припреме на дисковима.

  5. Vase planove sam pregledala i molim vas da mi odgovorite, da li je disekcija ribe i sakupljanje insekata izbaceno iz plana i programa? Ja sam pregledala Sluzbeni glasnik i pravilnike na sajtu Ministarstva i oni tu stoje po planu, a takodje i u udzbenicima(novim)! Ako je doslo do promena, molim vas da me uputite na pravi pravilnik, ja ne mogu da ih pronadjem!!! Hvala unapred!

    • Ово одгаварам ја, пошто сам аутор тог дела планова. Ми можемо да мењамо, чини ми се, око 10% плана, те сам ја одлучио да променим управо то. Односно, да уместо тих вежби убацим неке друге, а због више разлога. Најважнији је што ми се чини да сецкањем животиња баш и не развијам љубав према њима код ђака. Потом, деца ретко показују спретност у дисекцији у њиховим годинама и са њиховим искуством и то обично не личи ни на шта, а о неком учењу да и не говоримо. Финансијски моменат је јао важан. С једне стране, школа нема средства да финансира сву ту мртву рибу, а са друге стране, знате и сами колики је проблем родитељима и при овој беспарици тражити да набављају било шта. Макар када бих видео смисао свему, па и да захтевам. Коначно, треба ли причати о чистоћи учионице и хигијени на часу након такве вежбе, посебно ако се она ради, рецимо, први час, а имамо их, на пример, шест?

      Сви ови моји разлози не морају да буду довољни Вама, тако да Ви одлучујете, а вежба у плану свакако постоји. Знам и примере да је наставници пишу, али је не раде. Давно сам одлучио да радим на искрености, тим пре што увек аргументујем оно што радим. Волео бих да и у званичним годишњим плановима аргументи такође постоје.

  6. Hvala Vam puno na odgovoru. Ja znam da su Vasi argumenti na mestu i sama se slazem, ali i Vi takodje znate da ako odstupamo od navodnih pravila (plan i program), mozemo snositi konsekvence, ma koliko to bilo za dobrobit prirode, ocuvanja biodiverziteta. i humanosti…Veliki pozdrav!!!

    • Да, као што написах, ми можемо делимично да одступамо од плана и програма – чак и да мењамо редослед тема (мада је питање колико је то практично), али свако одлучује како, колико и да ли уопште. Оно што је најважније је да се план и програм нису мењали у односу на прошлу годину, а што је било Ваше питање.

  7. DAli neko ima Globalni i operativni plan za Cuvare prirode 6 razred molim vas posaljite mi na adresu nekr5@yahoo.com hvala

  8. Miroslava рече:

    Da li ima promena u planu i programu za skolsku 2013/ 2014? Forumi na sajtu su mrtvi tokom letnjeg raspusta pa sumnjam da ce iko skoro citati pitanja, ali moram da probam. Hvala unapred

    • Чини ми се да промена, макар у настави биологије за ОШ, нема.

      • Miroslava рече:

        Моје поштовање за велику посвећеност, труд и време ауторима.
        Постоје теме које још нисам пронашла на вашем сајту а из искуства знам да привлаче велико интересовање деце – Егзобиологија (седми и осми разреди) и медицина спорта (средњошколци)

      • Хвала, а што се текстова тиче, трудићемо се да понудимо што разноврснији избор, са тим да је овај блог намењен настави биологије у основној школи (средњошколске теме и проблеме не обрађујемо). Свакако хвала за сугестије и идеје.

Оставите одговор

Облак ознака

