Сајт за наставнике биологије


tumblr_n58s0zuT7j1tsybqfo1_500Није тајна да нас екстерна инспекција процењује на основу некаквих показатеља који су нам углавном нејасни („упућује на трансфер знања“, „заступа најбољи интерес ученика у образовно-васпитном раду“, „пружа помоћ и подршку ученицима у њиховом организовању“, „користи разне стратегије праћења развоја различитих аспеката личности ученика“), али то није ни важно; шта нама има и да буду јасни, ми и тако нисмо оцењивачи, већ они које оцењују. Ипак, ако вас баш занима шта наставу чини добром, један (инострани) текст даје свега десет и то врло прецизних критеријума.

Te@ch thought: 10 Characteristics Of A Highly Effective Learning Environment (16.6.2014)

Ових десет критеријума превели смо и уз њих додали и мало наших што коментара, што линкова. Да кренемо.

poklon421. Ученици постављају (добра) питања. И у иноземству, дечја радозналост је слабо проучавана и потцењена, али остаје чињеница да је било какав рад на текстовима или задацима без ове природне потребе људског рода, сиромашан.

Уосталом, да радозналости за откривањем новог нема, не би било ни науке. Новије откривени организми су налик на печурке, али се ипак ради о вишећелијским животињама. tumblr_mkc99fRxaD1qh3h23o1_500Наиме, још 1986. научници су узорковали морску воду уз југоисточну обалу Аустралије, на дубини од 400 до 1000 метара, али су изоловали два нова организма (Dendrogramma enigmatica и Dendrogramma discoides) тек у септембру ове године. Тело им је асиметрично са густим слојем желатинозне супстанце између спољашњег и унутрашњег слоја ћелија. Занимљиво је да ове животиње јесу сличне реброношама и жарњацима, али не могу да се сврстају ни у једну постојећу групу. Научници озбиљно сумњају да су ово древни организми, јер су изгледа најсличнији фауни едијакаре од пре 600 милиона година.

Phys.org: New deep sea mushroom-shaped organisms discovered (3.9.2014)

2. Питања су важнија од одговора. dudaСмислено је закључити да ако добра питања воде процес учења, да се та питања и вреднују, да ли кроз оцене, поене или похвале.

Питања која окупирају јавност ових дана су она са завршног испита за мале матуранте. Одлука министра просвете да се смањи значај завршног испита, те повећа утицај општег успеха на коначан број бодова, дочекана је разнолико. Већ смо писали да је др Иван Ивић изразио став против, а уследио је и текст против тог против. 🙂

Пешчаник: Педагошко лицемерје (4.9.2014)

Шта на све то каже министар?

Зелена учионица: Министар најављује да ће спровести обуку наставника за оцењивање (4.9.2014)

3. Идеје за лекције, читање, тестове и пројекте треба да долазе из различитих ресурса. Уколико су све то исти ресурси, постоји ризик да ваше предавање буде једнострано, а и ти ресурси могу и не морају да буду добри. Зато размислите да имате алтернативу у професионалним и културним менторима, друштвеној заједници, стручњацима ван области образовања, па и међу самим ђацима. И уколико ти извори нису усаглашени једни са другима, то опет можете искористити у настави, јер сукоб ставова и јесте реалан живот. 10502159_863987880288891_891757287281671998_n

Школе из Енглеске одлучиле су да промене ресурсе у вези са подучавањем о настанку живота. Наиме, од јуна ове године креационизам се у државним школама више не изучава као наука, већ само еволуција.

Answers in genesis: UK State-Funded Schools Ban All Teaching of Creation Science (24.6.2014)

4. Разноликост наставних метода или техника рада, како желите, један је од показатеља. Могућности су бескрајне; пројектна настава, тематска настава, проблемска настава, флипнута учионица… Тешко да ће иједна од ових метода бити погодна за сваки део курикулума, те да би се он у целости остварио потребно их је мешати што више. На дуже стазе, ово миксовање усавршиће вас као наставника.

Код нас је једини показатељ оваквог рада папирологија коју попуњавамо; што више метода мећете у припреме и планове, бољи сте наставник. 🙂 Да би се смањило претеривање наставника и пажња инспекције и саветника усмерила ка ономе што је ипак једини показатељ – самој настави, Министарство просвете РС издало је Стручно упутство о смањењу администрације. Сада и у виду ПП презентације:

Министарство просвете, науке и технолошког развоја: Смањење административног посла наставника – преузмите презентацију (4.9.2014)

10264306_1477206642495740_251377731941250248_n5. Учење треба да буде у вези са свакодневним животом. То не значи да учење које се одвија у учионици мора да буде радикално измењено да одговара проблемима који свакодневни живот чине, али почиње и завршава са њима.

Рецимо, ми можемо да задамо ђаку да презентује неку тему из биологије која му неће превише значити у свакодневном животу, али ће зато увежбавати како да представи тему и да тако побољша своју комуникацију са околином, што ће му већ свакако значити:

Блог – Облак знања за учитеље: Како унапредити вештине говора (9.8.2014)

6. Индивидуализовати наставу према разним критеријумима. Персонализовано учење је вероватно будућност, али је за сада терет оваквог приступа готово искључиво на нејаким плећима наставника, што га чини изазовом. _tumblr_n9ql5kiby91s3tom2o5_1280 (Small)Најбоље је да персонализујете учење, колико год је то могуће да испланирате, по различитим критеријумима; не само по тежини задатка, те оценама, већ и по интересовањима за одређене садржаје, на пример. Када подесите темпо, одредите полазне тачке и колико је потребно да у захтевима будете строги, ви ћете имати боље шансе да откријете шта је ученицима заиста потребно.

Ево како то раде у Финској:

Блог – Моја Финска: Иновативне методе у праћењу напредовања ученика у финским школама (17.10.2013)

7. Процена је константна, индивидуализована (аутентична), транспарентна и никада казнена. Заправо, што је ређа, а више нејасна, застрашујућа, „клиничка“, већа је и шанса да ћете направити поделу између добрих ђака и добрих мислилаца. Оно „клиничка“, објашњава аутор, значи да мање има везе са суштином самог теста, већ више са тоном и емоцијама којим одељење одише. Приликом израде теста, треба да се запитамо зашто тестирамо ђаке и какву корист ће они од тог тестирања имати, односно какве шансе да побољшају нешто у будућности.

Ево једног научног теста за вас:patuljkoizmaj (Small)

Quiz doo: How Good Is Your Science Knowledge?

8. Критеријуми за успех су добро избалансирани и транспарентни. У учионици где се одвија добра пракса, ученици не би требало да нагађају шта је то успех. Тај успех не би требало да је пондерисан на постигнућа на задацима, ставове, активност и друге индивидуалне факторе, него да буде обједињено у оквире који не треба да имају смисла вашим колегама и вама, као ни стручним књигама на полици, већ самим ђацима.

Наравно, увек се поставља питање:

Блог – Електронски часопис „Звррк“ (Одељење учитељице Марине): Мора ли Ваше дете бити успешно? (16.7.2014)

Како је кренуло, нама ће изгледа бити успех да доживимо пензију. 🙂 Сада постоји и апликација која рачуна за вас колико ћете још морати да радите:ljub

Синдикат запослених у ОШ „Јован Поповић“ Сусек: Израчунајте датум одласка у пензију (3.9.2014)

9. Развијају се оне особине које су добре. Рецимо, толеранција, хуманост, приоритети, креативност, тимски дух, добре старе радне навике итд. У животу ђаци око себе неће гледати лекције у правом смислу те речи, али ће их свакако добијати.

Ево једног текста о особини која нит је пожељна, нити је по дете добра:

Мондо: Како настају размажене генерације (17.9.2012)

10. Увек има услова за практичан рад. Ово ће омогућити сагледавање грешака и старих размишљања о теми из нових углова, а ђацима се пружа прилика да уче на нове начине и прикажу научено о некој теми. _tumblr_mnjagnpsdv1qjqgyio1_500

Излишно је говорити колико је важно да се настава биологије одвија кроз праксу. Наместо тога, представљамо вам два нова биолошка сајта које су направиле наше колегинице, Марина Дрндарски и Тања Јовановић, а који вам могу послужити као значајни ресурси за наставу:

Био совина научна школа & Биологија за основце

Advertisements

Коментари на: "Десет карактеристика врхунске наставе" (3)

  1. Lazar Vojinovic рече:

    Postovani ,

    Zamolio bih Vas da mi u buduce ne saljete obavestenja na e-mail.

    Unapred zahvalan na razumevanju,

    Pozdrav

    Vojinovic Lazar

    • Лазаре, обавештења на мејл се шаљу аутоматски (то ради Вордпресов сајт, а не аутори блога). Треба само да кликнете на дугменце са десне стране које Вам омогућава, односно онемогућава да добијате обавештења и тако се одјавите и више нећете пратити овај блог.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: