Сајт за наставнике биологије


tumblr_nilj0yFuz91sihxtwo1_500 (Small)Методије: Данас нам је у госте пристигла Маја Дакић-Брковић, професор у Музичкој школи „Војислав-Лале Стефановић“ из Ужица. Маја је позната у ИКТ круговима наставника, јер често подучава колеге о новим веб-алатима, што преко вебинара, што преко онлајн конференција, како код нас, тако и међународних. Здраво, Мајо.

Маја: Здраво, Дејане! Хвала на овако улепшаној најави. 🙂

Методије: Не бих рекао да је улепшана. Много корисних савета добих од тебе баш када сам учествовао на сличним активностима.

Маја: Хвала, Дејане! 🙂 О чему ћемо данас писати?

Методије: Мислио сам да ти испричам једну анегдоту из моје учионице. Наиме, рекао сам једном приликом ђацима да је биологија интердисциплинарна наука која има заједничке садржаје са свим предметима у школи. Њима је то било занимљиво, па су почели да ме испитују за разне предмете – шта је то што је заједничко и спремно сам им давао примере. Као „трик“ питање, које су ми поставили на крају, било је шта је заједничко између биологије и музичке културе. 😀

tumblr_nilfdiHjNh1tazxdio1_500

Маја: Да ли да одговорим одмах или после? 🙂

Методије: Заиста, шта би им ти одговорила?

Маја: Много тога је заједничко!!! Пре свега живот! Музика има живот! Развија се, вибрира… Сети се само, птице певају, зар не? То је музика! 🙂 Кад неко лепо живи, често каже „Живот је као музика!“ 🙂

Bird-Notes (Small)Методије: Морам да ти признам да си ти сада то много лепше рекла него ја ономад. 🙂 Него, када помену птице, да ли можеш да препоручиш неку композицију инспирисану њима?

Маја: Ево неколико композиција, које су ми прве пале на памет:

К. Сен-Санс: Карневал животиња – Лабуд. Читав циклус композиција, где је свака посвећена једној животињи. Лабуд је можда најпознатија „нумера“.

Доста модернија музика – Месјан: Егзотичне птице.

Респигијева оркестрирана верзија Рамоове композиције, у оригиналу писане за чемабло: Кокошка.

Дебиси: Успаванка за слона – из Дејчег кутка. Често је и радо свирају ученици у основној музичкој школи.

Дакен: Кукавица – такође једна од омиљених композиција на репертоару ученика, као и великих клавсениста.

0001411673525ls-looking-through-the-window-72 (Small)Методије: Ипак ми се кокошка много више допада него лабуд. 🙂

Маја: То је ствар укуса. У уметности, не слажемо се увек по сваком питању.

Методије: Птице не само да су музикалне, него су и добре архитекте. На следећем чланку је галерија занимљивих гнезда:

Сore77.com: Animal Architects: Bowerbirds Design & Build Showy, Colorful Homes to Attract Mates (3.3.2014)

Дакле, уметници у сваком смислу. 🙂

Маја: Ми, људи, учимо од природе. 🙂

Методије: И природи се враћамо. 🙂 А кажу неки аутори да је за нас, наставнике, веома важно да се стално враћамо и музици. Чак, предлажу топ листу песама које ће благотворно утицати на нашу психу, односно које ће нас релаксирати, ослободити стреса.

The Guardian: Playlist for teachers: 10 great songs to help you de-stress (5.11.2014)

10404500_10152792241114096_6884706994706985198_n (Small)Имаш ли ти неку композицију коју би препоручила колегама баш за ту сврху? 🙂

Маја: Ако се мало „огугла“, лако се дође и до музике за релаксацију. 🙂 Ево резултата моје претраге:

Јутјуб: Музика за релаксацију и опуштање

Ипак, за релаксацију, често се препоручују баш звуци природе!

Звуци шуме – чак 10 сати! 🙂 Звуци океана

Осим тога,  сад ми је пало на памет да се често препоручује музика из периода барока, да се слуша у позадини, док се учи. Кажу да благотворно утиче на учење.

Ево једног, мог омиљеног, музичког примера: Хендл: Музика на води

Методије: Веома корисна информација! Морам да пробам у мојим одељењима.

Маја: Важи! И јави ми какав је резултат! 🙂

tumblr_nilj9sTHJm1rjeahoo1_500 (Small)Методије: Наравно. 🙂 Додуше, не знам да ли ће успети да одслушају оних 10 сати, али Хендл звучи баш добро. 🙂 Што се тиче бољег учења, неки аутори предлажу следеће методе:

Зелена учионица: Како да запамтите много више приликом учења? (19.1.2015)

Маја: Још се лакше учи и кад се певају речи текста које желиш да научиш! Тако је и настала црквена музика. Певали су се црквени текстови, да би их верници лакше запамтили. О Грегоријанском коралу, читаоци могу више да се информишу овде, а могу да га чују овде.

Методије: То ми је дало идеју да ђаци, рецимо, пишу у стиху биолошке текстове и компонују музику. Да ли је то, можда, према твом мишљењу, сувише амбициозно?

Маја: Да нисам чула шта ради моја колегиница, можда бих рекла да јесте. Ипак, има невероватно креативних људи, па је све могуће. 🙂

Методије: Сад си ме заинтересовала. Да ли би „оговарала“ колегиницу? Свака креативна идеја је добро дошла.

tumblr_nilj91wDs31u7stf5o1_500 (Small)Маја: Дакле, ради се о мојој драгој другарици са Музичке академије, Биљани Крстић, која ради као професор клавира у Музичкој школи „Станковић“, у Београду. Изузетно је стваралачки настројена, па ме увек изненади неком новом идејом, али и остварењем. Позивам читаоце да погледају њен сајт. Има прегршт разноврсног и корисног материјала, чак и њених, ауторских композиција:

Weebly: Биљана Крстић – Професор клавира и композитор

Методије: Добро је да има наставника који су маштовити и који увек доносе нешто ново. Иначе, ја верујем да наш школски систем и почива на таквим људима.

Маја: Дејане, ако немаш ништа против, малко бих те исправила. Ипак не „почива“. 🙂 Срећом. 🙂 Врло је жив, код неких. 🙂 🙂 Хе, хе 🙂 Шала мала. 🙂

Методије: Тачно тако. 🙂 Међутим, када је настава „жива“ код некога, обично се то тумачи као недостатак контроле и као немоћ наставника. Некако као доброг наставника посматрамо онога ко уме да заведе ред и дисциплину.

Маја: Добро, има и старомодних тумачења. 🙂 Нико баш није срећан да мора да ћути и буде миран као буба цео час или добар део часа, и да не сме ни да мрде.

_10203464186139576_7046513082875171719_nМетодије: Е, ту сам те чекао. 🙂 Када си рекла да постоји старомодан поглед на наставу, како би ти описала модеран? Другим речима, шта би, по твом мишљењу, био наставник 21. века?

Маја: За тренутак ћемо се улити у неку притоку и напустити главни ток теме. 🙂 Али, то је тако освежавајуће. 🙂
Дакле, за мене је наставник 21. века модератор. Добро, нисам то ја измислила, наравно, али се са том идејом слажем. Наставник, популарно речено, „баци коску“, а ђаци одмах поскоче да је ухвате. 🙂 У идеалној варијанти…

Методије: Ако сам добро разумео, није добро да наставник даје готова знања, него да испровоцира ђаке, да тако кажем, неким проблемом за који ће они тражити решења.

Маја: Научи их да пецају, уместо да им даш готов ручак.

Методије: Некако увек дођемо на биологију. 😀

Маја: Наука о животу, не може се заобићи.

Методије: Никако. 🙂

tumblr_nilj7kFXKF1u3i6vvo1_500Маја: Вратисмо се лагано на почетну тему. У музици се та форма зове АБА. 🙂

Методије: Када се понавља мотив?

Маја: Да, тако нешто. С тим да, целине које се понављају, могу бити краће и дуже. У ствари, понављање у музици је неопходно. Негде сам читала, да када бисмо у музици стално чули нешто ново, то уопште не бисмо могли да пратимо. Цела сензација слушања је када наступи нешто што препознајемо. У једноставнијој музици се тај ефекат много искоришћава приликом дословног понављања строфа или рефрена, а у квалитетнијој су та понављања више или мање и на разне начине, скривеније и  префињеније измењена.

Методије: Наишао сам на филмић који објашњава зашто људи воле понављање у музици. Психолог Елизабет (Dr. Elizabeth Margulis) каже да више волимо ствари које су нам познате од оних које нису. Када се нешто понавља, попут рефрена, рецимо, то нам онда управо звучи познато и наш мозак зна шта да очекује. То је и разлог зашто нам се више допадају нумере које смо већ негде чули (у продавници или у колима на радију), од оних које чујемо први пут.

Science dump: Why we love repetition in music (26.9.2014)

Маја: Да, и ја о томе причам.

desktop-1410466844 (Small)Методије: Е, па кад је тако, онда да поновимо. 🙂 На почетку си предложила много добре музике која је за инспирацију имала животиње. У следећем филмићу се види да музика уме да инспирише животиње. 🙂

Животиње.рс: Шта се догоди кад власница засвира мацину омиљену песму? (14.10.2014)

Маја: Узајамно дејство! 🙂 Кућни љубимци реагују на музику, а чак умеју и да процене квалитет! Често чујем од колега и ученика да маце и куце умеју да се буне, када је свирање лоше.

Методије: И кућни љубимци имају изграђен музички укус. 🙂 Оно што мене брине је што га ђаци углавном немају.

Маја: Зато за ђаке имамо музичке школе! 🙂

Методије: Да ли можемо да се изборимо против шунда који се намеће и да ипак ђаке приволимо да препознају квалитет?

Маја: Свакако! И то истим средствима. Засипајмо их квалитетом, па неће моћи да га избегну. Постаће им потреба. 🙂

Методије: Као што смо ти и ја данас урадили. Засули смо наше читаоце добром музиком, лепим разговором и начели неке теме за размишљање. Веома ми се допало све ово и заиста сам уживао у нашем дијалогу.

tumblr_nili99ivao1qcsoyvo1_500 (Small)Маја: Хвала, Дејане! Стварно се види да си добар педагог. 🙂 Похвалио си наш рад и сарадњу. 🙂 И мени је било лепо, интересантно и неуобичајено да на овај начин водимо разговор.

Методије: Хвала теби на гостовању и за крај, желео сам да те замолим за још једну нумеру коју би, онако од срца, предложила нашим читаоцима.

Маја:  Онда, мало шале за крај: Бах: Бадинери (у преводу „шала“) из Свите за оркестар у ха молу.

Advertisements

Коментари на: "Биологија на музички начин" (4)

  1. Ovo ti je najdivniji sagovornik (a samim tim i intervju) do sada! Baš sam uživala 🙂 Pozdrav za obe umetničke duše – i za domaćina i za gosta 🙂

  2. Kolega sjajno! Hvala mnogo za sve što nam postavljate!

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: