Сајт за наставнике биологије


desktop-1410466864 (Small) (Small)Методије: Данашња гошћа нам је Мирјана Спасић, професор физичког васпитања у ОШ „3. октобар“ у Бору. Мира је активан члан ИКТ заједнице наставника и показала је и доказала да и један тако практичан предмет као што је физичко васпитање и те како може да се унапреди коришћењем информационих технологија. Здраво, Миро.

Мира: Задовољство ми је, Дејане, да са тобом мало разменим идеје у вези са спортом, а из угла „биологичара“.

Методије: Једна од тема је и да покажемо да настава биологије и физичког васпитања могу да се раде у корелацији. Заправо, морам да ти се похвалим да сам, заједно са твојим фах колегом, направио интердисциплинарни час, који је чак био и награђен на конкурсу Дигиталне школе. Тема су нам били „мишићи“. Имаш ли ти слична искуства?

Мира: Ја сам углавном своје часове организовала најчешће у корелацији са физиком (биомеханика, поготово када је гимнастика у питању), као и са математиком. Биологија је саставни део нас, нашег организма, па нисам до сада акцентовала баш „твој“ предмет превише, али ево начина да започнемо сарадњу.

desktop-1409066842 (Small)Методије: Могли бисмо да направимо корелацију баш са гимнастиком коју си поменула, пошто је она изванредна да се прикаже механизам рада чула за равнотежу. Рецимо, да се направи постер који ће приказати како кристали падају на различите делове полукружних каналића у унутрашњем уху током рада гимнастичара.

Мира: У унутрашњем уху и малом мозгу су ти осетљиви центри, како за равнотежу, тако и за оријентацију у простору, који су јако важни приликом вежбања на суженим површинама, као и на висинама попут вежбања на греди, карикама, двовисинском или паралелном разбоју, вратилу или прескока преко справа.

Методије: Верујем да би то био занимљив начин да се ђацима приближи ова тешка тема из биологије.

Мира: Све што је очигледно и на најједноставнији начин ученицима најпре визуелно, па онда и вербално представљено, њима олакшава пут ка овладавању различитих вештина.

Методије: Да те питам, како ђаци који су плашљивији, превазилазе страх од карика и других реквизита где треба да стекну и прикажу своје вештине, где се, као што кажеш, пењу на различите висине и изводе вратоломије?

_mlc3767jic1qe0pwjo1_500

Мира: Свако од нас поседује у себи страх од непознатог, па тако и ученици. Да би ученици превладали страх, најпре демонстрирам одређену активност, поједностављујем како би и онај мало мање спретан ученик могао да савлада, а касније усложњавам све док се у целости вежба не савлада. При свему томе свако изграђује свој стил и начин вежбања.
Искуство ми казује да ученика најпре научим како вербално сам да опише вежбу, па онда да то и моторички овлада. То има везе и са биологијом. Дејане?

Методије: Па, има, зато што се онда мозак упознаје (фамилијаризује) са том вежбом, те она престаје да му буде нешто непознато и самим тим страшно. Верујем да твоји ђаци лако изгубе тај страх. Него, кад сам код страхова, пронашао сам попис од 25 чудних фобија. Рецимо, барофобија је страх од гравитације, номофобија да се не изгуби телефонска веза, а фобофобија је страх од фобија!

Science dump: 25 most bizarre phobias (14.1.2015)

_inline_nf625jeoZa1r18hkn

Мира: Највећи страх је страх од смрти, сви остали су изведени из тог, да кажем, „основног“ страха. Страхујемо да нешто изгубимо, да ли је то материјалне природе или је повреда, тј. здравље у питању.

Методије: Кад већ помену ту мрачну тему, таман да најавим и један мрачан чланак – шта се дешава са нашим телом када умремо.

IFL Science: What Happens To Our Bodies After We Die? (3.1.2015)

Међутим, боље да пређемо на ведре теме, а једна је заједничка за оба наша предмета – здравље.

Мира: Вежбамо ради здравља – то је најчешћа покретачка мотивација за све људе. У здравом телу, здрав је и дух. Како би ти са твоје тачке гледишта то објаснио?

h353_w628_m6_ofalse_lfalseMетодије: Е, видиш, то је проблем у настави биологије. Према постојећем програму, физичка активност се само помиње, али се детаљно не објашњава ђацима, иако њих занимају разне теме; зашто се умарамо, зашто нас заболи са леве или десне стране стомака када се заморимо током трчања (обично мисле да је у питању бол у слезини, иако нас заправо боли дијафрагма), зашто добијамо грчеве и зашто имамо упале мишића.

Мира: То су честа питања мојих ученика на часу и ван њега. У случају када их нешто заболи, управо их упућујем на биологију коју слушају на часовима у школи, подсећам шта су на том предмету учили и изводимо заједнички закључак зашто им се то у телу догађа, било да је у питању повреда или бол или било каква промена у телу. И сам знаш како организам буја у (пред)пубертету. 🙂

unnamed34
Кликом на слику постаће интерактивна.

Методије: То су све заиста занимљиве теме и ето идеје да се оне обраде на неком заједничком часу. Желео сам да те питам, у ово време када трендови намећу велике мишиће, па су, верујем, пубертетлијама и те како привлачни, да ли ти ђаци траже савете како да стекну већу мишићну масу?

Мира: Да и о томе причамо. Заговорник сам вежбања и бављења спортом, а све у циљу здравља, али без претеривања ма у ком сегменту бављења спортом. За децу до 16 година није препоручљиво да своје тело оптерећују превеликим интензитетом, дизањем терета, с обзиром да је сада неки „тренд“ одлазак у теретане. То ти као биолог најбоље знаш зашто.

Методије: Знамо обоје. 🙂 Пре неки дан научници су обелоданили да су успешно одгајили мишиће у лабораторији, који се без проблема контрахују.

Рhys.org: First contracting human muscle grown in laboratory (13.1.2015)

_mn7gjo13AE1rlxtnvo1_500 (Small)Можда је то наша будућност, да без вежбања и муке, напросто купимо мишиће. 🙂 Међутим, и данас нас бомбардују рекламама за препарате и разноразна помагала која омогућавају да мршавимо „у фотељи“, па чак и имамо лепу дефиницију мускулатуре. Које је твоје мишљење о томе?

Мира: Што се килаже тиче, основно је правилна исхрана, превасходно редовна у тачно одређено време због регулације метаболизма у организму, сразмеран унос енергије путем хране и њено трошење путем вежбања тј. бављења спортом. То је једини и прави пут ка здравом начину живота, квалитетном и дуговечном.
У оквиру своје редовне наставе посебан значај придајем гојазној деци тако што за време часа они додатно вежбају одређене вежбе по програму који сам сама осмислила, како би своје тело довели у равнотежу. То је одлична мотивација за све гојазне ученике и подстицај да се у оквиру својих слободних активности, када су ван школе, преусмере на активно бављењме различитим сложеним активностима. Самим тим мењају своју животну филозофију уз промену режима исхране, не користећи штетне анаболике или ти прехрамбене производе са штетним садржајима.

Блог – Физичко васпитање – спорт: Психомоторичке активности – гојазност – час физичког васпитања (26.4.2012)

Samo-u-Brazilu4 (Small)Методије: Миро, радионица је прелепа! Ето још једне заједничке теме за нас наставнике физичког васпитања и биологије, пошто се у настави биологије помињу стандарди у вези са поремећајима исхране. Научници као прва три разлога за гојазност наводе уношење масти, недостатак физичке активности и генетичке предиспозиције.

Science dump: What is the cause and what contributes to obesity? (23.11.2014)

Такође, пронашао сам текст у вези са (здравом) исхраном.

Балкан комуна: Масти – шта је истина? (20.12.2014)

И то сам хтео да те питам – шта је истинито у забавним чланцима у разним часописима који прописују најмаштовитије дијете?

Мира: Као и за све у животу, према мом мишљењу, једини и прави пут је здрав начин живота у сваком смислу; физичком, психичком, емоционалном. У случају да изађемо из те неке равнотеже и сам знаш да се иде у другу крајност, а то је болест. Тако је и гојазност нека врста болести. Да би се организам вратио у равнотежу, потребно је радити на себи на више фронтова, јер су мисли хемија, а самим тим та хемија регулише метаболизам који се одражава на стање целог тела. Сваки организам је посебан, тако да и начин тј. пут којим ћемо своје стање тела уравнотежити различит је за сваког од нас, а циљ је исти. 🙂

Блог – Спорт – здравље: Спорт као основа здравог живота (19.6.2013)

72991_10150675406188951_393962178_n (Small)Методије: Шта мислиш, да ли смо ти и ја остварили наш данашњи циљ? 🙂

Мира: Свакако смо били у прилици да покренемо многе теме које ћемо у будуће реализовати кроз разне видове; да ли то биле радионице или часови физичког васпитања у корелацији са биологијим или обратно. 🙂

Методије: Радујем се некој будућој сарадњи наставника биологије и физичког васпитања коју смо можда подстакли, а што се данашњег разговора тиче, морам признати да ми је заиста било задовољство да пишем овај чланак заједно са тобом. Хвала што си била гошћа Биолошког блога.

Мира: Хвала и теби и да завршимо једном поруком за родитеље наших ученика:

РОДИТЕЉИ,  будите добар узор! Важно је знати, НЕ можете очекивати да ваше дете буде активно током слободних активности  ако ви нисте.  Зато им ви будите узор и живите активнији живот.

ДЕЦИ је потребна  активност,  чак и кад су сасвим мала,  кретања  (пењања,  пузања, провлачења, скакања)  како би развила вијуге и мишиће својим вежбама.

Изградите ваш и дечји стил живота, бавећи се спортом, ради здравља у слободним активностима рекреативно.

Блог – Спорт – здравље: Одабир спорта за дете (22.6.2013)

Методије: Миро, хвала још једном, а поруку за родитеље имају и аутори следећих текстова, али и позив на семинар:

Дивна мама: Како да васпитавамо без батина, награда и казни? (24.1.2015) & Зелена учионица: Како да васпитавамо без батина, награда и казни? – бесплатан семинар (24.1.2015)

А позив прослеђујемо и наставницима заинтересованим да науче јапански језик.

Зелена учионица: Стипендије Јапанске амбасаде за наставнике и студенте (22.1.2015)

_388811421286068_1290764078516412144_n

Advertisements

Коментари на: "Биологија на спортски начин" (1)

  1. […] Извор: Биологија на спортски начин […]

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: