Сајт за наставнике биологије


Много волимо када почнемо са песмом:

Заиста леп начин да се учи о бактеријама, а ево и једног податка о њима који ни ми нисмо знали.

_n83fhfVTYK1r1w416o8_1280
Кликом на слику постаће интерактивна.

Познато је да многи сисари обележавају своју територију мокраћом и да њен мирис има специфично значење за припаднике исте врсте. Недавно откриће је то свакако потврдило, али и показало да у овој врсти комуникације значајну улогу имају и симбиотске бактерије које живе у њиховим телима. Заправо, сама мокраћа може се упоредити са папиром, али мастило које на њему исписује поруке јесу бактерије. И њихов диверзитет у мирисним жлездама пругасте хијене у Кенији (која је проучавана) много је већи него што су научници (из Мичигена) уопште претпостављали. Врсте бактерија варирају од врсте до врсте, а различите су и код различитих полова, као и код различито зрелих јединки хијене.

Рhys.org: Bacteria may allow animals to send quick, voluminous messages (11.11.2013)

Бактерије не само да помажу хијенама да комуницирају, већ то чине и између себе и то на начин који је примећен само код људи. Рецимо, када кажемо „гром“ и „бранити“ мислимо на тачно одређене појмове, чије значење се мења ако те две речи спојимо („громобран“). То исто ради и бактерија врсте Pseudomonas aeruginosa, честа у земљишту и води, али не са речима, већ хемијским сигналима.

Рhys.org: Microbes provide insights into evolution of human language (23.4.2014)

Још једна занимљивост из света бактерија је да када врсту B. subtilis ограничите на једну кап воде, дешава се необично организовање. _mw8chtHqWK1rnheglo1_r1_500 (Small)До тада независни пливачи праве заједнички круг у коме чланови при ободу круга пливају на једну, а они унутар њега на другу страну. 🙂 Ово је, наравно, збунило научнике, али су Кембриџани ипак успели да прокљуве о чему се ради. Бактерије су веома ситне и осећају вискозност течности много интензивније него ми, па тиме и покрете других бактерија. Да их суседне бактерије не би сувише узнемиравале у пливању, оне усмеравају једна другу баш на описани начин:

Рhys.org: Researchers explain emergence of bacterial vortex (23.6.2014)

Следећа тема је у вези са пливањем међу коралима. Проблем је у томе што га у будућности можда неће бити. Због глобалног загревања, ендосимбионти у коралима, микроскопске алге зооксантеле, дају високо реактивне молекуле као продукте поремећене фотосинтезе, који могу оштетити корале, па ће они своје симбионте одбацити. Ови симбионти одговорни су за боју корала, па ће тако ови постати блеђи и на крају угинути:_mnkdf3I3JK1rw6hhbo1_400

BioInteractive: Coral Bleaching (4.11.2014)

Што се глобалног загревања тиче, још увек има неверних Тома и следећи чланак намењен је њима:

IFL Science: Sorry, Climate Change Deniers: Warming Not “Paused” and Modeling Not Flawed (2.2.2015)

Некада се за убеђивање неверних Тома употребљавају сва могућа средства, а циљ је очување природе. Једно од тих средстава је и да светски познате личности, попут Џулије Робертс, говоре у име природе. Погледајте промотивни спот, који је, најблаже речено, феноменалан:

One green planet: Nature is Speaking Through Julia Roberts, and She is Not Happy. Will You Listen? (6.10.2014)

За праћење дивљих животиња није вам потребно да будете позната личност, па чак ни научник. _mq4dgpo8Qp1ryl0jbo1_400Потребна вам је технологија коју већ вероватно имате:

National geographic: 5 Ways Regular People Are Tracking Wildlife With Personal Tech (14.1.2015)

Технологија нам такође може обезбедити и занимљив час, али и не мора. За креативност није потребно да унесете компјутер у учионицу, али ће вам можда бити потребно да посетите следећу конференцију:

Центар за промоцију науке: Летња академија о креативној настави (рок до 4.3.2015)

Креативни час је приказала и колегиница Гордана Поповић, а који је био уводни час у друго полугодиште. Сећате се да је Гоца наставница енглеског језика, али је свакако унела и неке биолошке појмове, а и час је веома искористљив за наш предмет.

Prezi: Back to school creativity (25.1.2015)

Друго полугодиште је у неким школама почело штрајком и иако је прекјуче изгледало да се он скоро завршити неће, јучерашње вести говоре значајно другачије. Овим вестима и завршавамо:

РТС: Министарство просвете: Приближени ставови са синдикатима (7.2.2015) & Н1: Синдикати просвете траже додатне гаранције од Министарства (8.2.2015) & Бета: Синдикат: Има још спорних детаља Споразума (7.2.2015) & Прес онлајн: Синдикати образовања углавном задовољни предлогом Министарства (7.2.2015)

10464291_592043597578109_2745469667400673850_n

Advertisements

Коментари на: "Распеване и расписане бактерије" (2)

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: