Сајт за наставнике биологије


Прошло нам је и општинско такмичење из биологије и преносимо вам неке прве утиске колега из разних градова, односно општина.

Пети разред

grapesДоминира мишљење да тест за пети разред није био тежак, а чак и колеге које сматрају да јесте био, кажу да су петаци урадили сасвим добро и углавном ту има много награда.

Највећа замерка се односи на 12. задатак где је требало да се одреди да ли је биљка месождерка аутотроф или миксотроф. Да вас подсетимо – она би требало да је ово прво, пошто врши фотосинтезу, а животиње лови не ради прехране (прецизније, органског угљеника), већ ради минерала (опет прецизније, азота потребног за стварање протеина). Међутим, могу се чути и мишљења да биљка месојед не може да избегне (да тако кажемо) и да искористи понешто од свог плена и за исхрану. Било како било, ова спорна чињеница изгледа да зависи и од ауторитета који је пласира, тако да се поставља питање да ли је уопште фер и у реду постављати такво питање нашим најмлађим ђацима.

Нешто што су поједине колеге приметиле (не нужно и замериле) односи се на укрштеницу у 21. питању. Тачан одговор као део мушког полног органа цвета је требало да буде „прашница“, али су ђаци неретко уписивали „прашници“, што би била множина од речи „прашник“ и самим тим не може бити тачан одговор. 🙂

Шести разред

_nhezruq4mG1qz4cuyo1_1280 (Small)За шести разред дознали смо са разних страна да, иако су колеге процениле тест као лаган, шестаци нису баш били на висини задатка.

Недоумица је постојала око бодовања 16. задатка. Загонетне животиње су биле велики метиљ и псећа пантљичара, али шта радити ако су шестаци одговорили само метиљ и пантљичара? Ти одговори нису прецизни, али нису ни нетачни.

Седми разред

_10152775623414655_5900226291418720059_nДискутабилно питање у овом тесту је било 16. Погађате, у питању је Венов дијаграм, а било је потребно распоредити да ли су жлезде ендокрине или егзокрине. Или и једне и друге. И ту су тестиси направили проблем; они би требало да су (само) ендокрине, али буни то што заиста обављају још једну улогу и поставља се питање да ли они излучују ћелије, те да ли се то уопште може „бројати“ у егзокрине продукте. Уз све то, имају и изводне канале који баш нису виђени код ендокриних жлезда. 🙂

Седмацима је проблем правила и превише тамна слика мозга у 24. питању, посебно део који се односи на међумозак и средњи мозак и некако се одговарање на то питање свело на – нагађање. Иначе су колеге замериле да су слике у свим разредима тамне и нечитке (посебно што их још треба копирати на оним фотокопир апаратима којима школе располажу, који опет могу бити свакакви).

Осми разред

112513-EcoTires-Hero-590x300Поредећи са претходним годинама, тест је био лаганији, сматрају колеге, мада се осмаци прославили нису.

Апсолутни „хит“ (како су га назвали) је риба гобио. Њен назив је транскрипција латинског назива читавог рода и ту имамо проблем, јер род Gobio подразумева много врста и то не баш морских, иако су у том задатку све остале наведене групе – маринске. Рецимо, кркуша (Gobio gobio) живи у рекама црноморског слива. Судећи према овој врсти, она више плива при дну. Ситуацију компликују и врсте које у свом латинском називу имају и реч „gobio“, попут пеша (Cottus gobio), такође слатководне врсте. Било како било, није добро користити латинске називе и због тога што их осмаци не уче.

У последњем 22. питању, у последњем реду укрштенице, било је могуће уписати сијасет тачних решења, сем оног у кључу, тим пре што није било коначног решења (тиме се и смисао укрштенице губи). Требало је уписати назив екосистема у ком нема услова за раст дрвећа. Тражени одговор је био „травни“, али исти број поља заузимају и „ливаде“, „саване“, „тундре“, па ако мало и зажмуримо и „макије“ и „гариге“. У ова последња два наведена заиста нема дрвећа, али је питање да ли нема услова за њихов раст или је човек тај услов пореметио, што му опет води истом.

Закључак

Све ово побројано колеге нису превише узеле за зло. Генерално гледано, тестови су окарактерисани не само као лаки, већ и са много мање грешака и недоумица у односу на оне претходних година. tumblr_nbhivcK6fv1ryklyio1_250Уколико ви имате жељу да поделите неке импресије са нама, коментари су ту. Само вас молимо да буду коректни, дакле пристојни и конструктивни. Надамо се да ћемо добити тестове од организатора, те ћемо вам их проследити.

Свим учесницима честитамо на данашњем раду, труду и успеху. 🙂

 

Коментари на: "Утисци са општинског такмичења 2015." (49)

  1. Ne znam koliko mogu da se složim sa tim da su testovi bili laki, pogotovo ako se uzme u obzir sve ovo što ste naveli. Svake godine se dešava isto-razmirice oko ključa. Peti razred i biljka mesožderka (kakav nebulozan naziv za insektivornu biljku) su prošle godine bili na nekom testu, da li je takmičenje ili priprema za završni ispit, ne mogu da se setim, ali tada je bila autotrof. Sada je, gle čuda, postala miksotrof, jer pobogu “pojede“ makar malo insekta koga ulovi. Za sedmi razred-testisi. Zašto nisu žlezde sa dvojakom funkcijom? Po nekim kolegama, zato što nismo stigli do reproduktivnog sistema (?????!!!!!). I na kraju osmi-ja bih napisala da su u pitanju tundre i stojim iza toga da svoj deci koja su to napisala treba priznati odgovor. Naročito ako se uzme u obzir da u prvoj koloni ispada i reč “aspekt“, pa to slovo T može da povuče ka TUNDRA. Nisam imala učenike za osmi, ali mislim da ovo nije bilo fer. Kao i pitanje za sedmi o vezama između kostiju, kojom vezom se vezuju čeona i potiljačna. Ako su sve ostale kosti pobrojane tako da se vidi iz pitanja da se zaista međusobno povezuju, ne znam kako su ove dve povezane. Mislim, čeona i potiljačna?! Imam još zamerki, ali da ne dužim. Ispade da svako ima svoju biologiju… A najmanje cenim kolege koje se slepo drže ključa kao da su oni koji ga pišu bezgrešni. Sa kjlučem i sa takvim stavom prema pregledavanju testova, iste može da pregleda i tetkica u školi.

  2. Na primer šta? Da sam razočarana? Ne. Samo komentarišem postojeće (dugooopostojeće) stanje.

    • Нисам на то мислио, него баш у вези са тестовима – за везе између костију и да укрштеница у осмом као коначно решење може да да реч аспект.

  3. U potpunosti se slazem sa Milenom i uzasavaju me komisije koje ne misle svojom glavom, cak i kad ima stamparskih gresaka u kljucu.
    A oni koji sastavljaju testove neka probaju da deci ne daju kontradiktorne informacije. Recimo u 19.pitanju za peti razred gde je zamisljeno da stoji ,sunceva svetlost, strelica ide odozdo, a za ,ugljen dioksid, odozgo. Cinjenica je da kroz stome ulazi ugljen dioksid, znaci odozdo, jer su stome na nalicju lista. Naravno, ta logika nikog nije zanimala, jer je zaboga sunce nacrtano levo i kao da sija samo sa te strane…Nije los rezon, ali za vrtic. Taj zadatak je morao da ima jos jedno priznato resenje.

    • И ја сам сагласан да комисије могу да имају своје мишљење и да аргументовано критикују.

      Што се слике тиче, ситуација није баш једноставна. На обојеној слици се види да је ка нама окренуто лице листа, тако да наличје није доле, као што рекосте, него окренуто од нас. На тамној слици, какву су ђаци добили, тешко је уопште рећи где је лице, а где наличје. Ја бих се, лично, ипак руководио према Сунцу, тим пре што је у питању шема, а не реална фотографија. Стрелица која потиче од Сунца збуњује због свог правца, признајем. Закључак је да стварно не бих могао да заузмем овај или онај став – тако да је кључ у овом случају ипак пресудан.

  4. Ja sam 7 razred i na opstinskom sam imala 89 poena i prosla sam dalje. Test nije bio tezak cak i dosta lak. Uglavnom dosta poznate stvari. Problem su bile slike (mozak) i neki podaci iz tog zadatka. Ovako inace nije bilo tesko, mozda taj Veonov dijagram ali nista strasno. Dovoljno vremena i svega. Bila su neka slicna pitanja sa prethodnih godina, pa sam dosta toga znala.☺

  5. Marko рече:

    Učenik sam sedmog razreda i imoa sam 78 bodova što je za mene dobr rezultata s obzirom da sam jako malo vezbao. Test nije bio težak i ja sam ga za 20 minuta uradio i ostatak sam čekao da se završi takmičenje. Po meni je od težih pitanja bilo ono da odredimo vrstu nerava. venov dijagram takodje. Potpuno se slažem da je slika užasna i da smo svi igrali na sreću jer nismo ništa videli. Po meni je bilo previše to što su nam dali da odredimo koji deo mozga služi za koju funkciju s obzirom na sliku. Čestitam svima koji su prošli i želim vam puno uspeha u narednim takmičenjima!

  6. Nastavnica biologije рече:

    Mogu da kazem da su testovi ove godine lepo uradjeni i primereni OPSTINSKOM takmicenju. Nisu se pojavljivala pitanje ,,niotkuda,, s obzirom da iz biologije postoje bar sedam udžbenika po kojima se radi u skolama. Jako mi je drago sto su ove godine deca prosla odlicno na takmicenju, s obzirom koliki smo trud ulozili i nastavnici da ih spreme i dece koja su se potrudila da nauce zaista obimno dodatno gradivo za takmicenje. Ne smatram da su testovi bili laki, vec da su deca iz godine u godinu sve vise zainteresovana za takmicenje iz bilogije i da zaista ulaze u srz gradiva prilikom spremanja. Odlicno odradjeni testovi ove godine, hvala univerzitetu Novi Sad. Cestitam ucenicima na osvojenim mestima i srecno na okruznom.

    • Верујем да ће организаторима бити веома драго да ово прочитају, а Вама хвала на коментару.

  7. Katarina рече:

    Sedmi sam razred i imala sam 91 bod a ucila sam dan pred takmicenje.Mislim da je test bio dosta lak 😀 jedino je teze pitanje vezano za vrste nerava.I ja se slazem da su testovi odlicno odradjeni za ovu godinu.

    • Катарина, да си учила два дана, богами би било 100 бодова. 🙂 Честитамо на сјајном успеху.

  8. Ja sam zadovoljna , dobila sam diplomu !!! 😀

  9. Hvala vam !! I ja vas da pohvalim , ovo je predivan sajt!!

  10. Ovako ja smatram da su bili laki što nije dobro. Govorim o testu za 8 razred iz ugla ucenika

    Počnimo od testa školskog takmičenja novog organizatora (Departman u NS) koji je bio blago rečeno odličan. Jedina mana bila je što mu je težina prevazilazila školski nivo. Da su samo zamenili školsko i opštinsko bilo bi sjajno. LL/LZ zadatak je bio glup jer je bilo prelako. Sukcesija posle eruocije vulkana slike su bile pretamne ali se videlo.računsku Zadatak je bio sjajan kao i venov dijagram, za ostalo kao da nisu imali entuzijazma koji su imali na školskom. Pogledajte samo T/N i ABCD pitanja, kao da ih je Beograd sastavljao i to demotivisan. Nadajmo se povratku novosadskog žara na okružnom 🙂

    • Марко, хвала на утисцима. Иначе, тестове за школско и општинско такмичење нису састављали исти аутори. Новосадски факултет је састављао само овај други тест, а ја сам саставио овај за потребе школског такмичења. 🙂 Зато, хвала на похвали. 🙂

  11. Mislim da nije pravedno reci da je slika bila problem. Jeste, bila je mutna ali kakve to veze ima? I da ste videli vi biste kao mogli da prepoznate sta je srednji a sta medju mozak? Ja sam to naucila napamet koji mozak ide prvi i to je to. Nervi nisu bili teski da se razvrstaju jer ko je citao Logos knjigu znao je. Meni je nastavnica dala tu knjigu, iz nje sam ucila i puno toga je bilo. Takodje bilo je i ponovljenih pitanja sa prethodnih testova npr. zadatak da se odrede veze. Sve u svemu drago mi je sto sam prosla dalje, jer sam ucila a i eto potrefila su mi se pitanja sto je jako bitno.☺

    • Ива, ја бих, наравно, знао који мозак је где, али ја имам завршен Биолошки факултет. И овде се не ради о мени и мом личном утиску, већ је текст настао након размене искустава са колегама из целе Србије. Утисци колега да слика јесте била проблем, ипак су утисци наставника који имају искуства у раду са ђацима и на такмичењима.

      На успеху ти честитам. 🙂

  12. prof. dr Tomka Miljanovic рече:

    Dragi ucenici, postovane kolege profesori biologije,
    Procitala sam sve vase komentare. Zelim najpre sve da vas pohvalim za ulozeni trud u pripremi za opstinsko takmicenje iz biologije i ostvareni uspeh.
    U subotu je u citavoj Srbiji u skolama u kojima je odrzano opstinsko takmicenje iz biologije (iako su mnoge skole u strajku), bilo mnogo ucenika takmicara koji su zainteresovani za biologiju i njihovih nastavnika mentora koji su ih pripremali za takmicenje. To je za svaku pohvalu.
    Testovi su prevedeni na: rumunski, rusinski, slovacki, madjarski, hrvatski, bugarski i albanski jezik. To znaci da su i ucenici navedenih manjinskih zajednica takodje ucestvovali na takmicenju, sto nam je veoma drago.
    Sto se tice pripreme testova, trudili smo se da oni budu sto bolji u svakom smislu: da pitanja budu precizno i tacno furmulisana, da slike budu sto bolje, da u testu i resenju ne bude gresaka. Sto se tice tezine testa, namera nam je bila da testovi ne budu preteski, jer je ovo opstinsko takmicenje. Za sledece nivoe takmicenja testovi ce ipak biti malo tezi. Sitne greske koje su nam se potkrale nisu uticale na regularnost takmicenja. Resile su ih komisije na licu mesta, ili u komunikaciji sa nama.
    Bila sam na takmicenju u skoli u kojoj je odrzano opstinsko takmicenje u Novom Sadu, gde je ucestvovalo preko 500 ucenika. Rezultati koje su postigli su veoma dobri. Sa takmicenja su otisli zadovoljni i ucenici i nastavnici. Tako je bilo i u drugim opstinama.
    Za biologiju kao predmet i nauku je to veoma vazno. Vas kvalitetan rad je kljuc za razvoj biologije u buducnosti, a nas zadatak je da vas u tome podrzavamo.
    Zelim vam uspeh i u daljem toku takmicenja.
    Radujemo se susretu sa vama na republickom takmicenju na Departmanu za biologju i ekologiju u Novom Sadu.

    • Професорка, учинили сте част Биолошком блогу, а и верујем да и ђацима и наставницима много значи, те Вам се у име свих захваљујем.

  13. nauka рече:

    Da li jos uvek mogu da se podnesu prigovori na rezultat testa?

  14. nauka рече:

    Pa i ne treba da ih imate jer onda i ne mozete da eventualno reagujete.Kako god,juznije je ipak tuznije

    • Уредништво Биолошког блога чине наставници и ми свакако немамо ингеренције над Школским управама. Једини ко то има је Министарство просвете.

      • nauka рече:

        Mislite da je njima bitno?Ja ne mislim postovani gospodine,jer da je drugacije vasa bi profesija bila cenjenija i postovanije i ne biste svoje dostojanstvo branili na ulici,zar ne?Pozdrav!

      • Мислим баш као и Ви. 🙂

  15. nauka рече:

    E rekoh Vam ja da ce se desavati mnogo toga.Vase kolege su danas resavale prigovore i naravno povecale poene u 7.razredu kod nekog pitanja koje mozda i moze da se shvati drugacije.Mimo svih pravilnika i bezobzira sto ima mozda jos ucenika koji zasluzuju da im se pogleda ponovo test.A da ne pricamo o tome sto su nastavnici dezurali i pregledavali testove svojih ucenika.Sramota za sve casne i postene prosvetne radnike.Izvinite sto Vas uznemiravam ali mi Vi delujete kao svetlo na kraju tunela,prosto Vam verujem.

    • Хвала Вам на томе. 🙂 Добра ствар је што организатори сигурно читају и текстове и коментаре, тако да ће бити упознати и са овим.

  16. nauka рече:

    Hvala ide Vama!Razumemo se a ne poznajemo se,mozda ipak za nas ima nade.Veliki pozdrav!

  17. Nastavnik 65 рече:

    I dalje smatram da granice za osmi treba da se spuste , kakav je poredak između osmih i sestih.Sestih je kod nas proslo 11 a osmih 3, opstina pored niko iz osmog. Svi organizatori se trude da 50%učesnika prođe, pogledajte granice iz drugih predmeta.

    • biologicarka рече:

      I dalje smatram da granice za osmi treba da se spuste , kakav je poredak između osmih i sestih.Sestih je kod nas proslo 11 a osmih 3, opstina pored niko iz osmog. Svi organizatori se trude da 50%učesnika prođe, pogledajte granice iz drugih predmeta.

      • Као што већ рекох, хвала на коментару, а коначни суд даће организатори.

    • Хвала на коментару, а коначни суд даће организатори.

  18. Kristina рече:

    Zdravo! Ucenica sam 7. razreda i na opstinskom takmicenju sam osvojila 1. mesto sa 96 poena. Zaista ne znam zasto se svi zale na nerve, kada oni nisu bili toliki problem, tu je samo pitanje koliko se neko spremao, a sto se tice one slike mozga u pretposlednjem zadatku, ja sam iskreno sve lepo videla i uradila tacno zadatak, jedino je u drugom delu zadatka gde smo trebali da napisemo koji deo mozga je centar za odgovarajuce pojmove bio problem 2 pojam (seksualni centar ili tako nesto i izvinjavam se na recniku) jer to nigde ni u jednoj knjizi nije pisalo, a imala sam 5-6 razlicitih knjiga i izdavaca iz kojih sam se spremala. Ali u svakom slucaju, po meni su zadaci dobro uradjeni i sastavljeni i slike su se odlicno videle. Nije bilo jako tesko. Sve pohvale! 🙂

  19. ukradeno mi je 11 poena. sta da radim

    • Не верујем да је украдено – нико нема разлог то да ради. Ако објективно постоји шанса да тих 11 бодова није урачунато, најбоље је да се обратиш наставнику/наставници.

    • da li postoji sansa na zalbu i da li ta zalba moze biti uvazena

      • То ће знати колеге које раде на општини где се одвијало такмичење. Зато кажем, најбоље је обратити се предметном наставнику.

Оставите одговор

Облак ознака

