Сајт за наставнике биологије


_ng13jnEu4M1tmcbobo1_500Методије: Имам част да најавим мог имењака, Дејана Крецуља, као данашњег госта на Биолошком блогу. Дејан је наставник физике, али и техничког и иформатичког образовања, информатике и рачунарсва и грађанског васпитања у ОШ „Јован Јовановић Змај“ у Ковину. О имењаку бих могао да пишем довољно да не остане више ни мало простора за разговор, па ћу вас наместо тога упутити на линк где ћете чути много о једном импресивном раду:

Voice thread.com: Мало о мени

Здраво, имењаче. 🙂

Дејан: Здраво, имењаче и млади колега. 🙂

Методије: Морам да ти признам да бих волео да будем Дејан као што си ти када будем био старији колега (под условом да то нисам већ сад 🙂 ). Како све постижеш?

Дејан: Рецепт је једноставан – не дозволиш да одрастеш. Како постижем? Када се нешто воли, онда није тешко постићи и наизглед неспојиве ствари: настава, новинарство, фотографија, пчелице, природа, воћарство, виноградарство… и још много тога.

tumblr_nmpido6nam1qjhb7lo1_1280 (Small)Методије: Следећи чланак повезује две од ових неколико ствари које си написао – фотографију и пчелице:

Flickr: The World’s most recently posted photos of bee

То је сајт где се могу наћи фотографије на било коју тему, па је веома згодан за нас, наставнике. Него, оно што неки људи нису знали о теби је да се бавиш пчеларством. Колико већ дуго?

Дејан: Пчеларство је само наставак моје велике љубави још из основне школе – биологије. Када сам био мали, а нећеш веровати, и ја сам некада давно био млад, био сам толико одушевљен природом и биологијом да сам посвуда по стану имао разне инсекте, препарате… Као ђак 4-5. разреда чак сам, сакривену у џепу, пренео једну ларву неког инсета у стакленој флашици авионом када смо ишли на море. Сви су били уверени да ћу уписати ПМФ, али биологију, а оно на крају ипак заврших тај факултет, али на физици. Пчелице су биле фасцинантни инсекти због своје организованости и могућности да их пратим у њиховом, од човека наметнутом, станишту – кошници. Било је то пре око двадесетак година, можда и више, а почео сам на необичан начин. Уместо са старим пчелaрима којимa бих „шегртовао“, почео сам да посећујем предавања у тадашњем Дому пионира, предавања врсних пчелара који су били чланови Друштва пчелара Београд. _886681814686164_5099355301897938169_nПосле студија, студиозно сам наставио да учим пчеларство. Учим и радим вежбе, али на свом пчелињаку и ваљда отуда и назив моје дигиталне књиге „Мој мали пчелињак“. Тако сам ушао у свет пчеларства и почео да пишем о њима.

Методије: То је сјајно и ето нама додатне литературе за нашу наставу. Мени је, ипак, жао што си променио мишљење и наместо биологије уписао физику, јер мислим да бисмо имали сјајно појачање. 🙂 И у школи колико видим, сваштариш. Чак четири предмета није мало (само када замислим писање оперативних планова, а где је све остало). Који предмет би издвојио као први?

Дејан: Финци су недавно објавили оно о чему сам јесенас и сам (на)писао у раду који је награђен на Националном такмичењу ОDS. То је приступ настави особођен стега предмета. Толико дуго сам у настави, скоро да се назире и одлазак са сцене, да видим неопходност превазилажења мноштва форми које је још Коменски успоставио. За оно време био је то огроман корак, али треба схватити да је ово ипак 21. век, да је ИКТ свугде присутна и да треба много тога градити из корена наново. Мада сам у грађанско васпитање „упао“ ради попуњавања норме, благодарећи томе што сам у новинарству већ веома дуго, овај предмет ми даје много слободе у раду са децом. На ОDS налази се и „моје ћоше“ које сам назвао „Моја педагошка лабораторија“. _ninn6kLpYa1r60jpeo1_250И заиста, када сам пре неког времена, уз комшијску кафицу причао о настави и рекао да је настава театар, да је некада феноменална премијера, некада и нешто што не заслужује овације, комшије су се сагласиле са тим. Узгред, обоје су глумци београдских позоришта.

Методије: Не би ме чудило да си се и у глуми опробао. 🙂 Него, сад си ми баш дао крила, што би рекли, с обзиром да један од циљева ових разговора и јесте интегрисани приступ настави, конкретно биологије и других предмета. Питаћу те још нешто о томе и о новинарству, али пре тога да те на кратко удаљим од теме. Поменуо су „твоје ћоше“. Ти си једно „ћоше“ направио и на Фејсбуку и назвао га Великом зборницом. Сада је та зборница заиста велика. Да ли је „испала“ онако како си се надао када си отворио ту групу?

Дејан: Као рођеном Панчевцу, што би се казало Лали, својствено ми је да будем толерантан и да сваком дозволим да каже шта мисли. Често, врло често, не слажем се са тим, али како ћу другачије знати туђе мишљење? Тако сам, као члан неких других ФБ група, био иритиран искључивошћу колега и „колега“, јер међу члановима има и оних који нису никада носили дневник. Био је то разлог да направим „Велику зборницу“, где ће се окупити прослетни радници и разговарати. Задовољан или не, чињеница је да се и у „невиртуелним“ зборницама (ових месеци) прича о стварима које се тичу школства. Из породичних разлога веома ретко свраћам у „Велику зборницу“, погледам и журим, али је чињеница да је та моја „хајдапковска“ идеја заживела, да је постала и ВЗ, и да сам на једној другој групи јутрос прочитао коментар једног колеге који је спомену да „овде у ВЗ“, не примећујући да није на мојој групи. _inline_nh162gXt7q1ryr6exДа, задовољан сам што сам је направио, чланови (око 15.000) можда и јесу или нису; ко није одлази, ко јесте долази и… она живи. 🙂

Методије: Па ти и не мораш да свраћаш, кад имаш администраторе који тамо воде рачуна шта се ради (са једном од њих, Снежаном Гроздановић, такође сам разговарао). По ком критеријуму си изабрао администраторе?

Дејан: Када би могло, сви чланови би били админстратори… Једна администраторка је добила то као јубиларац – не сећам се који јубиларни члан групе. 🙂

Методије: Добро, видим, врдаш ми одговор. Сад ме посаветуј као колега који има искуства у новинарству, како од саговорника извући одговор на интригантна питања? 🙂

Дејан: Мораш бити у потпуности обавештен и о анверсу и о реверсу, много тога треба знати и много се припремати. Било ми је забавно када је неко негде коментарисао рад једне новинарке и окарактерисао то – ништа она не ради, само тај један сат прича са саговорником, а има огромну плату. Да, тако то изгледа, тако сигурно виде и наш рад они који кажу да смо само пар сати у школи и да смо вазда на распусту. С друге стране, моје новинарство није истраживачко, радио сам углавном за образовни програм па и није било неких „извлачења одговра“. lake-louise-banff_84736_990x742 (Small)Радио сам и на терену и ту су се дешавале ситуације неспоразума – обилазећи поплављено Пландиште, када се већ вода повукла, разговарајући са мештанином добио сам велику захвалност „што сте се и ви од горе сетили нас и дошли…“ Рекао сам му да сам ја само… новинар и ништа више.

Методије: Не бих рекао да си само новинар, али нека ти буде. 🙂 Таман да те питам, шта мислиш о оваквом новинарству у нас:

b92: Откривена мистерија настанка ћелија (25.3.2015)

Да ли је довољно да човек буде новинар и да зна енглески језик и да може да пише овакве текстове?

Дејан: Ако кренемо само од тога да је новинар. Већина људи који раде у медијима и нису новинари, а познавање енглеског је корисно да се заради хонорар. Мени је комична ситуација што су од пре пар година, с обзиром да пишем још од краја прошлог столећа, почели да „преводе“ моје текстове са српског на српски, преправљајући понеку реч. Али Гугл све лако „изгугла“, ево примера:

Аgropress.org.rs: Na tragu opake bolesti – po mirisu (3.2.2010)

Методије: Па, како млади кажу – ко нема у вугла, има у Гугла. 🙂 На срећу да Гугл све памти, па неке ствари можемо и да заборавимо. Ипак, то, чини ми се, обесмишљава класичну школу која од ђака захтева памћење података. Шта ти захтеваш од својих ђака, рецимо на физици?

_886493104712461_7344811630706826289_nДејан: Захтевам да не памте дефиниције, да се не „смарају“ са бесмисленим садржајима који су, нажалост, саставни део многих уџбеника. Физика, а и остало у школи, је лепо само када га разумеш. Зато све што могу да додирну, додирују, све што могу да чују, чују… Недавно сам их „малтретирао“ аполикацијом која производи тонове од 20 Hz до 20 kHz … Не да је пиштало, и сви су чули, повећевао сам фреквенцију и они су још увек чули (ја, овако матор, чујем до пола) и на крају сам их питао да ли и даље чују, мада сам искључио, они су и даље чули … пиштало им је у глави 🙂 Хајде, сада, ко неће ово да запамти када (ме) преживи. 🙂

Методије: Што је одлична корелација са биологијом, односно оним што уче када причамо о органима чула слуха. Пошто си заговорник мултидисциплинарног приступа, хтедох да те питам да ли постоји нека повезаност између грађанског васпитања, које је сасвим друштвено усмерено и биологије, природне науке?

Дејан: Како да не, свакако. Управо смо завршили велику акцију WWF-a, где смо учествовали у Сату за нашу планету. Ту смо, још прошле године, направили заједницу Наш сат за нашу планету, која је ове године била изузетно посећена. А радили смо то на грађанском, не на информатици.

_nfvbbcexDJ1rrs4uno3_400Методије: Осим манифестација, видим на ФБ да посећујеш и курсеве, вебинаре и семинаре (видиш да сам ипак информисан 🙂 ). Рекао бих да ти је стручно усавршавање важно?

Дејан: Оно ми је навика, нешто што је благодарећи ИКТ постало доступно, што се може и када се не може; био сам тако и на Педагошкој олимпијади у Москви, сваке суботе у 18:00 се дружим на вебинарима са колегама из САД… а све од куће, уз кафицу и у папучама. 🙂

Методије: Што је најбољи начин да се стиче знање, сагласан сам. 🙂

Дејан: Стиче и размењује…

Методије: И мање је стресно у кућном окружењу. Но, кад помену да си био у Москви, да ли си видео како се Руси боре против стреса?

На длану: Борите се против стреса, али на руски начин! (10.10.2014)

Иначе, стрес је саставни део живота просветара, посебно у последње време. Морам још и да те питам како ти видиш нашу тренутну ситуацију?

Дејан: Стресна су сва занимања, ми најбоље видимо своје. Пре неког времена ушао сам у 95 код Дома армије, неделља, јутро, нигде никог и, онако реч по реч са возачем, док није пошао, а и после нас погодише све црвени, радосни семафори. Није лако, каже, треба зглобног витлати кроз гужву, а кад дође кући, ако успе, седа за волан камиончета, као Паја и Јаре, и вози… мора да се преживљава.

Бус плус :)

Бус плус 🙂

Како ће бити, видећемо, јер смо ми много испред Запада, код њих је сада онако како је код нас било још пре 30 година. 🙂

Методије: Ово заиста нисам очекивао. 🙂 Био сам убеђен да је управо супротно?

Дејан: Можда то тако видим пошто сам тада био на почетку 🙂

Методије: Разумео сам. Или бар мислим да јесам; хоћеш рећи да је код њих стање много боље него код нас. 🙂

Дејан: Није. Син мог брата је економиста и не може да добије посао на дуже од пола године у свом родном граду – Минхену.

Методије: Хм. Код нас је прилично иста ситуација, зар не? Да не говорим о томе да је тако и у нашој професији.

Дејан: Свакако. Мислим да је нама у предметној још и некако могуће да “скрпимо” норму, али учитељ без часова … 😦

Методије: И то крпљење норме ће бити ствар прошлости, ако је судећи по ономе што министарство жели да спроведе. Но, видећемо шта ће се све дешавати.

Boolean_Checker_Board_by_Epheus (Small)Дејан: Биће добро … ипак је на дну Пандорине кутије … нада!

Методије: Па, ово би могла да буде и порука нашим читаоцима за крај. Уосталом, шта нам је друго остало, пошто је из те кутије до сада излетело све друго? 🙂 Имењаче, теби много хвала на овом (разноврсном) разговору, а који је оправдао наслов данашњег чланка. 🙂

Дејан: Хвала и теби, било ми је задовољство и, као што ће многи примети, остало је још много тога да се прича, а надам се да ће и читаоци, као некадашњи новинари, и прилико читања имати широки проред, као што су некад захтевале редакција – много више се прочита између редова. Хвала још једном и до следећег сусрета поздрав!

Методије: И за неке – добро јутро!

Оставите одговор

Облак ознака

