Сајт за наставнике биологије


У разговору са Тијаном Прибићевић са Департмана за биологију и екологију ПМФ-а Универзитета у Новом Саду добили смо одговоре на два питања која су изазивала недоумице.
_769285906428038_4357065428417188028_n (Small)1. Када ученици осмог разреда треба да одреде екосистем у коме врста живи, да ли је довољно да напишу (или кажу) да је становник шуме или лишћарске листопадне шуме или је потребно да буду прецизнији – крупнолисне или ситнолисне шуме, тог и тог краја, у том и том спрату?
Одговор је да треба да буду прецизнији.
2. Да ли ученици седмог разреда приликом цртања микроскопских препарата треба да цртају оно што виде или оно за шта знају да ту треба да се налази?
Одговор је да задатак неће да буде да цртају, па око тога не треба ни да брину. 🙂

Чим нема цртања, нема ни бојења. 🙂 BSIbAtEIcAA450tОно што сви знамо је да боје у дуги иду овим редом: црвена, наранџаста, жута, зелена, плава, (тегет), љубичаста (а може и обрнуто). Међутим, није баш тако једноставно. Неке боје заправо нису ту, а некада и јесу… Углавном, објасниће следећи чланак:

Science dump: This is not a Rainbow (11.11.2014)

Да би нека фотографија била лепа, боје су свакако важне, али не само оне. Следи галерија најбољих фотографија према избору „Националне географије“ за прошлу годину:

National Geographic: The 2014 National Geographic Photo Contest [10 photos] (29.9.2014)

Још једна галерија фотки које приказују невероватне случајности:

Diply.com: 15 Funny Coincidental Photos That Will Blow Your Mind

10701_1552379625041128_1247924709059828479_nНишта није случајно, рекли би неки који су уверени да се све дешава са разлогом. Посебно теорије завере. Има ли истине у таквим теоријама? Па, научници су напокон доказали једну од њих – нафта је најчешћи разлог да једна држава нападне другу, а и да се трећа (или треће) држава умеша. Ми бисмо на ово рекли: добро јутро. 🙂

Рhys.org: Crude conspiracy theories could be right, study shows (27.1.2015)

Ta нафта много лоших ствари доноси, што кроз поменуте ратове, што кроз загађивање ваздуха и глобално загревање. Због овог потоњег, плаве крабе беже ка северу.

Scientific American: Blue Crabs Migrate North as Ocean Warms  (31.3.2015)

481928_10150932595666028_920496309_nИ ми ћемо побећи из мора, а у слатке воде, јер средњошколци за републичко такмичење треба да детерминишу неке слатководне рибе. На срећу, ту је помоћ колеге Горана Мишића:

  1. слатководне рибе
  2. слатководне рибе

Ипак се враћамо у море да видите рибу која у једном залогају може да поједе ајкулу од једног и по метра (што снимак у чланку и приказује):

IFL Science: Goliath Grouper Fish Swallows 5 Foot Shark In A Single Bite  (21.8.2014)

Морате да видите (у гифу и снимку) још једног прождрљивца, али овог пута са копна. У питању је гусеница која не једе биљке, као што смо научили. 🙂

IFL Science: The Very Hungry (Carnivorous) Caterpillars (25.10.2014)

PrintНаучили смо и да пси једу кости, па нас је пракса научила да је њихов јеловник много богатији. Воле и чоколаду, мада не би требало да им је дајемо.

Животиње.рс: Колико је заправо чоколада отровна за псе? (13.10.2014)

Ниједна храна за нас није отровна (иначе не би била храна), осим ако се уквари, али може да буде одвратна. И то много зависи од културе у којој обитавамо. Следећи текст бави се тиме:

Science dump: Yes, you eat spoiled food! But why? (8.1.2015)

Са друге стране, нека храна изгледа задивљујуће и под микроскопом. Једна таква галерија:

Science dump: Stunning microscopic food photographs (8.11.2012)

И док смо у микросвету и у храни, да вам представимо молекуларну гастрономију. То вам је грана гастрономије која проучава хемијске промене супстанци у храни током термичке обраде.

Science dump: Molecular gastronomy is the science of cooking (26.1.2014)

Нисмо молекуларни гастрономи, али имамо један савет за вас што се исхране тиче: здрав живот није загарантован ако пазите шта једете. Важније је да пазите шта једе вас.

tumblr_inline_n4wgqcZE7f1qc47wu

Advertisements

Коментари на: "Ништа није случајно" (32)

  1. Sedmak рече:

    Da li na državnom takmičenju imaju pravo da pitaju i ono što je van udžbenika kao npr. podela leukocita, detaljna gradja bubrega i sl. Hvala! 🙂 I gde mogu da nađem to što nema u knjigama, a što ipak traži?

    • Ако нема у уџбеницима, неће питати, не брини. 🙂 Додатну литературу је увек добро користити, али је у овом случају ипак претерано. Имате и довољно уџбеника и радних свески за листање. Много успеха желим. 🙂

  2. Sedmak рече:

    Hvala! Znači, ne mogu da nas pitaju ono što nema u udžbenicima? Npr. da li može biti pitanje: Koje su vrste leukocita? 🙂 Ili npr. na praktičnom delu : Građa bubrega koja nije tako detaljna u udžbenicima? Hvala još jednom! 🙂

    • Неће питати ништа од онога чега нема у уџбеницима. 🙂 Међутим, грађа бубрега у основној школи јесте обрађена детаљно, али то теби тако не изгледа, очигледно јер си један од најбољих у твојој генерацији. 🙂

      • Sedmak рече:

        Hvala! 🙂 Hteo sam da Vas pitam samo za dodatnu literaturu, jer na prošlogodišnjem republičkom takmičenju je bilo stvari kojih nema u udžbenicima kao npr. da se eritrociti talože što se ne spominje u literaturi ili kao npr. da trombociti nemaju jedro. Neka su pitanja i zaključivanje na osnovu znanja, ali takve stvari nisam nigde našao. 😦 Nadam se da ću na republičkom nivou osvojiti neko mesto, pošto sam na prethodna dva nivoa imao maksimalan broj bodova. Mislim da neće biti mnogo težak test, a i praktićni deo. U svakom slučaju mnogo hvala! 🙂

      • За додатну литературу немам савет. Ја не бих користио ништа осим постојећих уџбеника и радних свески. Но, морам да те исправим; тромбоцити једро имају, немају га еритроцити, а то пише у свим уџбеницима.

  3. Fiona рече:

    Da li to znaci da npr. ako nam daju lesku, pisem: sprat visokih zbunova liscarskih listopadnih suma? Da li da pisem i u kom delu Srbije raste( mada mi je malo preterano)? A sta cu ako mi daju neku biljku koja raste na vise mesta. Da li pisem sve njih?

  4. Fiona рече:

    Zaboravih da pitam…Da li je potrebno pisati ako nam daju sas ovako: sprat visokih biljaka kopnenih voda ili da pisem sprat visokih biljaka bara, ili sprat viskokih biljaka bara i jezera? Da li pisem sve te detalje(spratovnost i ostalo). Znam da mozda previse pitam, ali mi odgovor gospodje Tijane malo deluje nepotpun, mislim treba reci koliko precizniji treba biti…

    Da, imam jos jedno pitanjce…Ne znam da li ste gledali test sa republickog takmicenja iz 2013. godine. Meni stvarno nije jasna ona ukrstenica, pogotovo odgovor u koloni broj 9. Resenja nema na Netu, a ja sam probala da uradim, pa bih volela da vidim kako bi ste Vi to uradili, da bih proverila( znam da mozda nije uredu da vas ovako pitam,posto mi ne predajete, ali moja nastavnica je bolesna, pa je ne bih uznemiravala, a zelim da razjasnim sebi). Hvala unapred! 🙂

    • Обично када добијеш информацију која ти изгледа сувише општа, попут те да будеш прецизнија (а ти не знаш колико), ти онда буди најпрецизнија што можеш, јер онда нећеш погрешити, односно дати непотпун одговор.

      Одговор у реду број девет је салинитет (то је еко-фактор који важи баш за водене екосистеме). Можда ће ти укрштеница бити јаснија ако знаш да у главној колони треба да добијеш реч – целовитост.

      • Sedmak рече:

        Izvinite, ja ponovo napadno bih hteo da Vas pitam: da li na praktičnom delu će biti tipa da se nešto nacrta ili da se prepozna loje mišićno tkivo ili krvna ćelija? Hvala za sve savete! 🙂

      • Да се препозна свакако, али да се нацрта не. 🙂

  5. Sedmak рече:

    I ako mogu samo još da Vas pitam za odgovore u onom II zadatku ( T/N) na republičkom takmičenju 2013. godine. 🙂

    • 1. Нетачно, јер се срце налази са леђне стране (погледај анатомију речног рака, на пример).
      2. Такође нетачно, јер свака течност, па и крв, теже пролази кроз мање цеви, па тиме врши и већи притисак.
      3. Нетачно, варење се обавља у систему органа за варење.
      4. Нетачно, пошто и у крви има протеина такође.
      5. Тачно, јетра под утицајем симпатикуса то заиста и ради.
      6. Поздрави свог наставника или наставницу биологије у моје име. 🙂

  6. Mara рече:

    Обраћам Вам се још једном због недоумице везане за такмичење.Уколико се сећате већ сам Вас једном питала колики је праг пролазности на републичко такмичење за средње школе и Ви сте рекли да не знате. У међувремену на блогу сте објавили вест да се неће спуштати граница, међутим пре пар дана сам чула да је ученик из мог округа, који је имао је бод мање(88) од мене прошао. Додуше он је четврта година. На сајту департмана за биологију и екологију видела сам листе такмичара и да нисам на њима, као и да је информација коју сам чула тачна. На основу тога сам закључила да су границе померене само за четврту годину, међутим моја професорица је контактирала једног од организатора и он је негирао да су границе спуштене. Потпуно сам збуњена. Моја професорица и ја се искрено надамо да посреди није нека нерегуларност. Претпостављам да ћете опет рећи да нисте организатор и да објављујете оно што Вам се проследи. Ипак, молим Вас да разрешите нашу дилему. Надам се да не тражим превише.Унапред хвала!

    • Ја заиста нисам организатор и објављујем оно што ми се проследи. Ипак, могу да питам организаторе, односно урадим исту ствар као твоја наставница.

      • Mara рече:

        Da, kao što sam rekla, znam da niste organizator, ali pošto objavljujete informacije od organizatora pomislila sam da ste u kontaktu sa njima i da stoga od Vas mogu dobiti najpouzdaniju informaciju. Nema veze. Hvala u svakom slučaju. Pozdrav:-)

  7. Takmicarka рече:

    На које лекције, по вашем мишљењу, треба обратити највише пажње, када је реч овогодишњем такмичењу за осмаке. Да ли мислите да ће бити (знам да не можете да тврдите са сигурношћу, јер они могу да дају било шта) ове године на републичком и национални паркови? Они су ми искрено досадни за учење јер захтевају дозу бубања(шта где станује, када је настао први…) , што ја заиста не волим. Хвала унапред 🙂 .

    • И ја спремам осмаке, тако да бих и ја волео то да знам. 🙂 Претпостављам да ће мало више бити ових последњих лекција, па тако и националних паркова. 🙂

  8. Sedmak рече:

    Ja ponovo, ne mogu bez Vas, samo sam hteo da pitam: kako će učenici VII razreda da prepoznaju npr. koja je vrsta krvne ćelije ili koja jevrsta leukocita u pitanju, ako imamo malo uvećanje ili ćemo imati sliku oštampanu pored sebe? Tog praktičog dela se najviše plašim. Hvala unapred 🙂

  9. Sedmak рече:

    Izvinite, samo još da Vas pitam da li smeju da nam daju takve stvari kao npr. u dali prošle godine na republičkom pitanje da li vodozemci imaju eritrocite koji imaju jedro ili takve neke stvari koji se ne pojavljuju u udžbenicima? Iskreno se nadam da neće tako biti ove godine. 😦 Ne bi trebali da izlaze obima idžbenika.

  10. Marko рече:

    Da li znate mozda kakva ce vezba biti za cetvrtake,odnosno kakvi zadaci iz genetike ce biti?

  11. Takmicarka рече:

    Videla sam u propozicijama da ce sadrzaj testa na republickom u osmom razredu obuhvatiti sve lekcije od pocetka, pa zakljucno sa lekcijom Otpad i reciklaza. Medjutim, posle te lekcije sledi jos jedno poglavlje- Zivotna sredina, zdravlje i kultura zivljenja. Da li je potrebno uciti i lekcije iz tog poglavlja, ili one nece biti ukljucene u sadrzaj testa? Hvala! 🙂

    • Учи се према Пропозицијама, што значи до лекције која је означена.

  12. Što se tiče četinara na vežbi, da li će nam biti date šišarke ili grančica sa četinama, ili možda i jendo i drugo? Još jedno pitanje- da li imate možda informaciju koje godine je poslednji put bila vežba na nekom nivou takmičenja za osmake, da bih potražila malo…I da, moram reći da ste nama, takmičarima, od veeoma velike pomoći jer nam pružate bitne informacije.

    • Нажалост, овај пут нећу бити од бог зна какве помоћи, јер не знам одговор на прво питање. 🙂 Вежба је последњи пут била, ако се не варам, 2007. године.

  13. Julija Škerović рече:

    Znate li možda hoće li na testu znanja morati da se popunjava i test i papir za rešenja ili samo papir?I hoće li na praktičnom delu biti neki upitnik koji treba da se popuni sa nazivima vrsta ili ako ne šta će biti?Hoće li nam dati svež ili herbarizovan materijal?
    Hvala Vam puno.

  14. Julija Škerović рече:

    Hvala Vam.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: