Сајт за наставнике биологије


_807102452731228_7664219127793409659_n (Small)И врапци на грани нас највише критикују због дугих распуста. Почињемо текстом управо о томе:

Ученици.инфо: Благо учитељима, они имају три мјесеца ферја! (30.6.2015)

Па био би ред да Биолошки блог оде на „ферје“. 🙂 Данас завршавамо са радом, а и са темом о добром уводу за час. 🙂

29. Трка испред табле.

Ово је веома занимљива идеја. Ђаци у одељењу поделе се у две групе и свака направи ред – ђак иза ђака. Када им саопштите тему, задатак им је да напишу реч која је у вези са њом. Када један ученик напише, он додаје креду или фломастер (зависи на каквој табли пишу) ономе иза себе и трчи на крај реда. Време им је ограничено и сваки ред се труди да напише што више речи. На крају се сабирају бодови, са тим да она реч коју други ред није написао носи више поена.

tumblr_nhqn2ixICD1rtynt1o1_1280 (Small)

Када бисмо ђацима задали тему – гени, сигурно не бисмо очекивали да асоцијација буде „Супермен“. Па, ипак, аутор следећег чланка и те како доводи у везу ова два појма. Супермен у овом случају је један протеин кога су назвали Dicer (што би у преводу била коцкица за коцкарске игре). Он има улогу у селективном ућуткивању гена у процесу познатом као РНК уплитање. Суштина је да овај протеин ослобађа транскрипциону машинерију од ДНК, тако да репликација може да се одвија. Зашто је то толико важно да је овај протеин добио овакав надимак, прочитајте у чланку:

Рhys.org: How a molecular Superman protects the genome from damage (16.10.2014)

30. Ученици категоризују речи.

Coral_Reef_Layers-ecosystem-spanish (Small)Наставник напише на табли неколико речи које су у вези са темом, а ђаци треба да их поделе у три категорије које сами осмисле. Овај задатак није баш једноставан, јер најпре треба да смисле критеријум према коме ће их поделити, а потом и да то учине. Ипак, за наставу биологије и те како има смисла, с обзиром да је добар део нашег програма – систематика. Вазда сврставамо жива бића у неке групе, а понекад чак и у ванземаљце. 🙂

Животиње.рс: У Сингапуру пронађен „ванземаљац“ из дубина (26.10.2014)

А што се правих ванземаљаца тиче,не прекидамо да их тражимо. Унутар Сунчевог система добар кандидат за живот је Титан, Сатурнов сателит. Међутим, живот који би се тамо појавио (ако већ није) знатно би се разликовао од овог који ми познајемо и базирао би се не на кисеонику, већ метану, односно оном што је доступно. a8WZ6RY_700b (Small)Ћелије Титана имале би мембрану од једињења азота и такве би биле способне да поднесу температуре које тамо владају, а износе 292 степена Целзијусова испод нуле.

Рhys.org: Life ‘not as we know it’ possible on Saturn’s moon Titan (27.2.2015)

Трагамо ми и ван Сунчевог система, али научници тврде да у око 100.000 галаксија које су прегледали нема очигледних знакова напредних цивилизација.

Рhys.org: Search for advanced civilizations beyond Earth finds nothing obvious in 100,000 galaxies (14.4.2015)

31. Оловка пише срцем.

Ђаци могу да пробају сами да дефинишу наслов неке теме. Верујемо да бисмо ту наишли на све и свашта, посебно ако је назив реч која је деци непозната. Ево једне сјајне презентације која објашњава реч коју наши ђаци морају да савладају, а није да им је баш позната:

11124719_667871316677235_3218843359009286565_nБило би идеално када бисмо имали икаквог начина да им прикажемо како ензими заиста делују на хемијске реакције. Рад у лабораторији није ексклузивно право хемичара, али проблем и њима и нама биолозима је недостатак средстава за такав рад у школи. Ипак имамо какво-такво решење. Отворен је конкурс за школе широм света да учествују у нечему што се зове онлајн лабораторија, односно Go-Lab, пројекту који подржава ЕУ. Уколико нам апликација прође, добијамо адекватну обуку и могућност да учествујемо у пројекту са својим ђацима.

Global online science labs: Open Call for Schools

А ево и једне лабораторијске вежбе која је и практична, мада не смемо да гарантујемо и да је поуздана. 🙂

Фемина: Сазнајте да ли имате кандиду. Кућни тест за кандиду. (14.7.2014)

32. Ученици састављају реченицу.

loveНа неколико стикера напишите на сваком по једну реч и дајте задатак ђацима да у групама саставе реченицу. У следећем чланку, који је намењен млађим разредима, састављају се, ипак, речи:

Блог – Испеци па реци деци: Речи слагалице (5.10.2014)

33. Пронађите уљеза.

Ученицима се зада неколико речи и треба да одреде која од њих не припада групи и зашто не припада. Рецимо: зец, пчела, лисица и скакавац. Погађате, уљез је лисица јер је једина месојед. Црвена лисица из Сијера Неваде је једна од најређих животиња на свету, такође. Довољно говори податак да је у фебруару ове године први пут снимљена фотоапаратом у калифорнијском националном парку након читавог века како је нико није видео:

National geographic: Extremely Rare Fox Seen in Yosemite—First Time in 100 Years (3.2.2015)

anigif_enhanced-buzz-14153-1402674170-10

34. Задавање загонетке.

Колико смо разумели ово није баш загонетка у правом смислу те речи. Аутор чланка више је мислио на неко проблемско питање. Ми не знамо да ли је следеће питање проблемско, али јесте занимљиво: како се „сабља“ рибе сабљарке не поломи? okomojezutoПитање је заправо занимљиво због тога што знамо да сабљу чини кост која је наставак горње вилице, а сабљарка не поседује нити ћелије које апсорбују поломљену кост, нити ћелије које стварају нове, здраве ћелије кости, као што их имају сисари и који уз ова два типа ћелија санирају преломе. Па како онда? Одговара следећи текст:

National geographic: Why a Swordfish’s Sword Doesn’t Break (20.10.2014)

35. И…

…аутор текста нас је позвао да и сами осмислимо начине за успешан почетак часа. Ми можемо да обећамо да ћемо бити ту када започне нова школска година, па и мало пре тога, а до тада желимо вам леп одмор где год били овог лета. Поздрав од ауторског тима Биолошког блога!

Advertisements

Коментари на: "Увод у лекцију 5. део" (3)

  1. Sasa рече:

    Koliko ste pomogli nama nastavnicima ove godine ne mozemo ni nabrojati, zato hvala na svemu. Provedite odmor na najljepsi nacin i puno pozdrava.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: