Сајт за наставнике биологије

Мала школа биљака


12314304_928608053888848_132984325669384030_o

Ово је назив пројекта чијој сам завршној презентацији присуствовао (Методичар) јуче, 26.11.2015. у зрењанинској школи „2. октобар“. Ово није једина школа која је учествовала, те пројекат представља један добар пример међушколске сарадње, коју је финансијски подржала Општина Зрењанин. Учествовале су још три тамошње основне школе: „Серво Михаљ“, „Петар Петровић Његош“ и „др Јован Цвијић“. Такође, ово је и добар пример колегијалности, јер су презентацији присуствовали и наставници и директори из готово свих преосталих школа из Зрењанина и тако пружили подршку колегама биолозима Бојани Молнар, Јасни Красић и Владимиру Попову и учитељици Едити Сатлер, који су, онако пред свима, представили пројекат. 🙂

IMG_1667 (Small)

Слева: Бојана, Јасна и Влада се договарају како ће наступати, а крајичком ока гледају како се гости окупљају и прилично добро крију трему. Мени је супер, седим, не морам никакав напор да улажем и само сликам. 🙂

Паркови града Зрењанина имају интересантну дендрофлору, а нарочито су Градска башта, Парк пољубаца и Карађорђев парк богати аутохтоним и украсним врстама биљака. Аутори и реализатори пројекта „Мала школа биљака“ желели су да упознају децу (преко њих и родитеље) о овом благу како би га ценили и чували и у будућности.  Другим речима, да их упознају са дрвећем поред кога свакодневно пролазе, да виде да је оно ту, део њиховог града и живота. Бојана је рекла да тема о биодиверзитету може да се уради у учионици и помоћу попларних ИК технологија, али да ће деца заволети природу и почети да је чувају тек онда када је виде „на лицу места“. Идеја њеног тима је да се ти часови раде на терену.

IMG_1669 (Small)

Овај пројекат је пример како са мало средстава, у градском парку може да се направи леп биолошки пројекат, мудро је зборила Бојана.

Пројекат се одвијао у неколико корака, односно радионица, од којих су се главне одвијале на терену, како већ написах.

IMG_1674 (Small)

Неке од радионица презентовала нам је и Јасна. Она је, иначе, Бојанин бивши ђак. 🙂

1. У првој радионици ђаци су се упознали са појмом паркова, али и са професијама које се парковима баве. Онда су, попут пејзажних архитекти, имали задатак да у групама направе макете паркова, а од потрошног и природног материјала. Ове макете нису биле коначне. Ђаци су их све време и током радионица које су уследиле дорађивали и оне су расле и мењале се како су ти исти ђаци стицали нова знања и искуства.

DSCF7528

Нестрпљив сам био да вам покажем коначан производ.

2. Уследила је радионица у којој су ђаци дискутовали о позитивним и негативним утицајима човека на природу, односно паркове.

3. И изашли су на терен. Прва на реду је била Градска башта. Ученици су имали кључеве за детерминацију и уз помоћ њих проналазили врсте дрвећа, а то су потом радили и у Парку пољубаца. У овом потоњем случају имали су задатак и да пронађу доказе за утицаје човека на овај парк.

DSCF7536

Са терена донесено.

4. Вратили су се у учионицу како би направили парковски бонтон. Он се састојао од оригинално осмишљених реченица које би могле да се нађу на таблама у парку. Пазили су да реченице не почињу негацијом, како би послали једну позитивну поруку.

IMG_1677 (Small)

У презентацији су учествовали и ђаци који су нам пренели своје утиске током рада. Овај дечак је испричао да су осмислили реченицу која каже: бацај ђубре ван канте, а како би се људи наљутили и из ината бацили ђубре у канту. Сјајно! 🙂

5. Терен који је уследио у Карађорђевом парку мало се разликовао од претходна два, јер су ђаци користили дихотоми кључ за детерминацију четинара. Иако се овај кључ не препоручује за узраст основне школе, ђаци се се одлично снашли, чак боље у односу на рад на претходним детерминацијама. Очигледно је да и много тежи задаци постају лаки ако се поставе на прави начин.

6. И коначно, завршне активности, које су подразумевале израду продуката рада. Ђаци су правили паное на којима су се нашли отисци лишћа које су сакупили, а направљен је и приручник са картицама за препознавање врста биљака – чак 55 њих.

IMG_1684 (Small)

Пано можете видети у холу школе.

Сви гости су добили по један примерак приручника и картица, а међу њима и ја. 🙂 Гости су добили и сате за стручно усавршавање унутар установе. На све су мислили. 🙂

IMG_1686 (Small)

Мој примерак. 🙂 Идеја је да скрипта и картице буду заправо наставно средство.

На крају пројекта урађена је процена која је, заправо, била самопроцена, пошто су ђаци процењивали сами себе, односно колико су напредовали у појединим компетенцијама. И за сваку компетенцију проценили су да се побољшала током пројекта, а нарочито неке попут оне да могу самостално и у групи да истражују и да одговорније учествују у друштвеним збивањима. Без обзира колико су у тим проценама били реални, јасно је да су осетили да им овакав начин рада значи и да им се допада.

IMG_1678 (Small)

Едита је причала о самопроцени пројекта.

Ово су и потврдили одговарајући на питање како су се осећали током рада, а још једно питање у анкети им је постављено, а то је шта би волели да раде даље? Некако су највише тражили да се баве животињама, па ми је пало на памет да ће следећи пројекат можда носити назив „Мала школа животиња“?

DSCF7537

Директорка школе „Вук Караџић“, Тања Павловић, похвалила је пројекат и позвала ауторе да гостују и у њеној школи, односно да тамошњој деци представе шта су радили. Додала је још да пројекту фали географије, а ви претпоставите шта је по струци. 🙂 

Дакле, гостовања се најављују, као и планови за даље. Ми овој зрењанинској екипи желимо много успеха у даљем раду, још већи него до сада, а надамо се да смо вас заинтересовали и за њихов пројекат…

Детаљније о пројекту: Блог – Зрењанинска група НПН: Архива за категорију ‘Научно лето – Мала школа биљака’

…а и да сами нешто направите и обавезно нам напишете извештај за Биолошки блог. Биће нам драго да помогнемо и подржимо сваку лепу иницијативу. 🙂

DSCF7534

Поздрав од нас и од екипе која је радила. 🙂

Advertisements

Коментари на: "Мала школа биљака" (3)

  1. Kao ideju za projekat o životinjama predlažem proučavanje ptica, pošto se lako prepoznaju i precizno beleže vrste (i ne treba da izlazite noću i da sakupljate tragove, nego samo pogledate i vidite pticu). Već imamo „infrastrukturu“ za baze podataka, tako da recimo postoji ova stranica za Karađorđev park u Zrenjaninu http://ebird.org/ebird/hotspot/L3434816 a kada se ode na stranicu sezonske dinamike (bar charts) vidi se i kada je koja vrsta bila zabeležena http://ebird.org/ebird/GuideMe?cmd=decisionPage&getLocations=hotspots&hotspots=L3434816&yr=all&m=

  2. […] Прочитајте текст „БИО-БЛОГ – МАЛА ШКОЛА БИЉАКА“  […]

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: